Ingår i temat
Säkerhet
Läs senare

Vapenvåldet ökar pressen på lärarna

SäkerhetSäg ”skolskjutning” och de flesta tänker på USA. Men inställningen från landets största lärarförbund är klar: lösningen är inte att beväpna lärarkåren.

14 Sep 2018
Motståndsrörelse. Emma Gonzalez (i mitten) är en av de överlevande från skolskjutningen i Parkland som engagerat sig mot våldet, i rörelsen March For Our Lives. Foto: TT/Jim Young

Virginia Tech, 2007: 33 döda, 23 skadade. Columbine High, 1999: 15 döda, 24 skadade. Och så, i februari 2018: 17 döda och 14 skadade vid Marjory Stoneman Douglas High School i Parkland, Florida. Hemska bilder och fruktansvärda vittnesmål från några av de värsta masskjutningarna i USA har spritts världen över.

Risken för en enskild lärare eller elev att drabbas är naturligtvis minimal, men hotet finns i bakgrunden. Fackförbundet National Education Association (NEA) har runt 3 miljoner lärare som medlemmar och skolsäkerhet har blivit en viktig fråga. Marc Egan är en av organisationens företrädare på nationell nivå och försöker att påverka kongressen.
– USA har en epidemi av våld med skjutvapen och sorgligt nog har skolor inte varit immuna mot den. Elever och lärare påverkas varje dag. Många av våra medlemmar, liksom många amerikaner generellt, är med rätta rädda för att något ska hända där de bor eller arbetar, säger Marc Egan.

I skolorna har det lett till utarbetade rutiner för hur personal och elever ska agera vid en attack.
– Alla ner till förskolenivå har inrymningsövningar. Någon sorts meddelande går ut, lärare ska stänga klassrumsdörren och eleverna ska gömma sig i hörn utom synhåll från fönster, berättar Marc Egan.

USA har en epidemi av våld och våra skolor har inte varit immuna mot den.

Vissa skolor har larm direktkopplade till räddningstjänsten. Andra har metalldetektorer, en utveckling som NEA är lite tveksam till, även om de tycker att det i första hand är en lokal fråga. Argumentet mot detektorer är att eleverna ska komma till en läroanstalt, inte ett fängelse.

USA:s utbildningsminister Betsy DeVos håller nu på att se över hur statliga pengar kan användas för att köpa in skjutvapen till skolor och låta lärare bära dem i klassrummet. I den frågan är NEA:s inställning glasklar:
– Det är en fruktansvärd och farlig idé och våra medlemmar anser att det skulle göra skolorna mindre säkra. Lärare ska undervisa – inte agera poliser och försöka skjuta inkräktare. Vi tror att det skulle leda till hemska olyckor och göra saker mycket, mycket värre, säger Marc Egan.

Han återkommer till att det väpnade våldet är ett samhällsproblem och att skottlossningar i skolor inte handlar om skolorna och eleverna – utan om vapnen.
– För skolornas del började väldigt mycket med Columbine i Colorado 1999. Skolor och lagstiftare blev tvungna att titta på vad som kunde göras för att förhindra något liknande att hända igen. Vi har misslyckats med det. Ur NEA:s perspektiv är de lättillgängliga skjutvapnen ett mycket viktig skäl, i synnerhet tillgången till vapen avsedda för krig som vem som helst kan få tag på, säger Marc Egan.

Så länge det inte ändras, kommer USA fortsätta att drabbas av masskjutningar, konstaterar han. Det innebär också att lärare och skolor påverkas – oavsett var skott avlossas. Risken för våld på just skolor är bara en del av problemet.
– Många av våra medlemmar är fokuserade på den påverkan som traumatiska händelser har på våra elever, oavsett om det handlar om väpnat våld eller någon annan fruktansvärd händelse i deras familj eller omgivning. Det kan påverka eleverna mycket när de kommer till skolan.

NEA vill se helt andra förändringar än beväpnade lärare.
– Vi måste investera mer i studievägledare, skolsköterskor, skolbaserade hälsocenter, så att vi riktar oss mot de behov som eleverna kanske har innan de börjar tänka på att göra något fruktansvärt som att ta ett vapen och skjuta andra elever, eller ta sitt eget liv, säger Marc Egan.

Verkligheten har enligt Marc Egan gjort att många lärare blivit mer uppmärksamma på varningstecken i skolorna – signaler om att något kan vara på väg att gå snett.
– Det är så viktigt att skolans vuxna lär känna elever på ett sätt så att eleverna känner sig bekväma med att prata med dem och dela sådan information. Men det är ytterligare en roll som lärare måste ta och ibland krävs det alldeles för mycket av våra medlemmar, säger Marc Egan.

Han varnar också för att elever felaktigt kan pekas ut som farliga och stängas av. Lärarkåren måste få professionellt stöd för att förhindra sådana misstag, understryker han.

Hur regerar du på nyheter om ytterligare en skolskjutning?
– För det mesta känner jag en stor ilska över att det fortfarande händer och över att våra politiker fortsätter att misslyckas. Vi blir väldigt upprörda och frustrerade över att de aldrig är beredda att ta de svåra stegen.

Marc Egan verkar ändå en liten gnutta hoppfull. Ett skäl är att det nu finns organisationer som arbetar enbart mot vapenvåld och som har blivit en motkraft med muskler mot den mäktiga vappenlobbyn National Rifle Association. Ett annat skäl är den rörelse som växte fram bland överlevande från massakern i Parkland i februari.
– Det som verkar annorlunda nu är att det är ett mycket större engagemang från elever och unga människor, och jag tror inte att de kommer att sluta kämpa för att göra vårt samhälle säkrare.

Alla artiklar i temat Säkerhet (6)

ur Lärarförbundets Magasin