Läs senare

Utbildning bäst medicin

av Björn Andersson
13 sep 2019
13 sep 2019
Björn Andersson, redaktör.

Att dag efter dag skruva upp gipsskivor på ett bygge, eller att bara bädda sängar på ett hotell. Det håller inte. Variation behövs för att eleverna ska få breda och djupa kunskaper i det arbetsplatsförlagda lärandet (apl).

Hur mycket lärande det blir varierar. På vissa skolor måste lärarna undervisa för fullt under apl-perioden. Samtidigt ska de hinna med att besöka olika företag. Andra har ingen undervisning och kan fokusera på att träffa elever och handledare. Bra apl kräver tid till lärarna, betonar forskaren Åsa Mårtensson som intervjuas i det här numret. Intervjun ingår i temat om skolans samverkan med arbetslivet. En central del för alla program.

Tidigare gymnasielärare, i dag utbildningschef, sommarpratare och ny krönikör i Lärarnas tidning. Och inte minst utsedd till Årets svensk 2018. Läs porträttet på Hamid Zafar.

Han är aktiv i skoldebatten och menar att man måste våga tala om stöket i skolan. Och för att bryta utanförskap finns det ingen bättre medicin än utbildning.

Matematik är ett omdebatterat ämne. En rapport från Tankesmedjan Tiden föreslår att betyget F ska slopas i matematik så att fler blir behöriga till gymnasiet. Men det finns så klart många elever som gillar matte. Vi skriver om spetsutbildning där gymnasieskolor erbjuder kurser på högskolenivå.

Själv försöker jag ibland imponera genom att jag kan talet pi med fler decimaler än två. Ett arv från min gymnasietid då 3,14159265 blinkande på min miniräknare. Men jag kom minst sagt ner på jorden då jag fick reda på att Nima Akbarian, student i Uppsala, har skrivit pi med 3 141 decimaler. Direkt ur minnet!

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com