Ingår i temat
Skola & arbetsliv
Läs senare

Uppgifter på företag lockar elever

Skola & arbetslivApl även på högskoleförberedande program. Det är modellen på Affärsgymnasiet.
– Det är ett tungt argument för en del som söker sig hit, säger läraren Monica Cotal.

av Björn Andersson
12 sep 2019
12 sep 2019
Lär om olika jobb. Klara Wikström, Melker Bergqvist och Mary Wang är nöjda med att ha apl på ekonomiprogrammet. De har fått prova på olika branscher.
Foto: Per Groth

Mitt i Västerås centrum ligger den digitala media­byrån Ampilio. Bakom datorskärmarna på kontoret sitter några av de anställda och analyserar olika kampanjer. På plats i dag är också Monica Cotal. Hit har hon fem minuters promenad från Affärsgymnasiet i Västerås där hon är apl-samordnare och lärare i marknadsföring. Totalt har hon över hundra företag i sin apl-bank. Ampilio är ett av dem där skolans elever får känna på hur det är i arbetslivet.

De får fördjupad kunskap om arbets­livet. Många blir också erbjudna extrajobb på somrar och helger.

Det som är lite annorlunda är att Affärsgymnasiet, som ingår i Thoren Business School, har apl på de högskoleförberedande programmen. Monica Cotal ser många värden med den modellen.
– Det är till och med ett tungt argument för att en del elever söker sig till vår skola. Under apl-perioden får eleverna värdefull arbetslivserfarenhet. De får fördjupad kunskap om arbetslivet. Många blir också erbjudna extrajobb på somrar och helger. Jag tycker att apl borde finnas på alla program i gymnasieskolan, säger Monica Cotal.

Hon visar ett utdrag ur elevenkäten där det framgår att 54,7 procent av de 53 elever som svarat har blivit erbjudna jobb tack vare apl.

Apl på Affärsgymnasiet i Västerås

  • Eleverna har åtta veckor arbetsplatsförlagt lärande på naturvetenskapsprogrammet och elva veckor på samhällsvetenskapsprogrammet och ekonomiprogrammet.
  • Skolans apl-råd består av elever och apl-samord­naren. Eleverna från rådet besöker olika arbets­platser för att informera om apl och ta reda på företagens förväntningar.
  • Företrädare för olika företag besöker skolan för att föreläsa för alla elever om sin verksamhet.

Under tiden på företagen får skolan in delar från olika kurser till exempel från samhällskunskap och företagsekonomi. Eleverna får med sig uppgifter som enbart är möjliga att utföra på ett företag. De ska sätta av en timme per dag för det uppdraget. När eleverna kommer tillbaka till skolan så bedömer lärarna resultatet och det ingår som en del i betygsunderlaget. Handledarna får reda på uppgiften innan eleverna kommer till den arbetsplatsen.
– Vi lärare resonerar kring vilken kurs som kan vara aktuell att genomföra på företaget.

Lärarna är lektionsfria under apl-perioden och har därför möjlighet att besöka de olika arbetsplatserna.

Monica Cotal tycker att det har varit relativt lätt att bygga upp en bank med många företag.
– Det beror till viss del på att det har fungerat bra för våra elever och att företagarna är intresserade att ta emot våra ungdomar.

Här på Ampilio ser företagets vd Peter Bergdahl, stora värden med utbytet.
– Vi jobbar uteslutande med digital marknadsföring. Det händer så mycket inom det digitala området och många ungdomar har med sig detta med nappflaskan på ett annat sätt än min generation. Så vi får värdefull input, säger Peter Bergdahl, som har tagit plats på en av stolarna på företagets uteplats som den här dagen badar i sol.

Bredvid sitter Monica Cotal och ser nöjd ut när hon får höra omdömena om skolans elever.

En annan fördel som Peter Bergdahl framhåller är att apl kan betyda en del för framtida rekrytering.
– När eleverna går ut skolan så vet vi att de kommer ihåg oss och kanske söker jobb här framöver. Vi rekryterar inte till en unik tjänst utan vi rekryterar personer med värdefull kompetens. Det finns ingen utbildning, vad jag vet, på högskolan som heter sökmotoroptimerare eller digital konverteringsexpert, säger Peter Bergdahl, som är en av flera företagare som varit och föreläst på Affärsgymnasiet.

När en elev kommer till Ampilio görs en genomgång över vilka förväntningar som finns.
– Vi sätter oss ner och går igenom vilka uppgifter vi har och frågar om eleven vill jobba mest med försäljning, teknik, kartläggning eller att skriva texter. Under perioden här ser vi också till att det blir variation i uppgifterna.

Att vara i Sydney i en månad var ett stort steg för mig.

Om något inte fungerar på en arbetsplats försöker skolan att åtgärda det i ett tidigt skede. Det kan till exempel handla om att det är för lite variation i uppgifterna eller att en del elever får för lite tid då det ska vara åtta timmar om dagen.
– Det här kan vi oftast reda ut, säger Monica Cotal. 

Skolan har ett apl-råd som består av fem elever och Monica Cotal. De intervjuar bland annat företrädare från olika företag och informerar alla elever i aulan. De åker också ut till olika företag för att informera om apl.

Melker Bergqvist, som går på ekonomiprogrammet, är en av eleverna i apl-rådet.
– Vi fungerar som en länk mellan företagen och oss elever på skolan. Vi redovisar för alla det vi får reda på. Eleverna kan också vända sig till oss i rådet om de har funderingar eller behöver tips om apl, säger han.

Nu är han och skolkompisarna Klara Wikström och Mary Wang nere i city bland alla kontorskomplex och eventuellt framtida arbetsgivare.

Klara Wikström sökte Affärsgymnasiet för att de hade apl. Hon är nöjd med sina val. Hon har varit på Västmanlands tingsrätt och på ICA Maxi under första året, på redovisningsbyrå i tvåan och i Sydney, Australien, på en skola för lågstadieelever i trean.
– Det är en möjlighet att få se så många olika branscher. Att vara i Sydney i en månad var ett stort steg för mig. Att våga pröva något annorlunda och att träna mig i att vara självständig.

Mary Wang började på Affärsgymnasiet i tvåan. Hon har haft apl på Stadium och Ikea där hon fick vara med om en rekryteringsprocess genom att skicka cv, personligt brev och bli intervjuad.
– Det var en väldigt värdefull erfarenhet. Skolan har ett samarbete med Ikea så därför kan vi göra på det här sättet.

Utbyte. Monica Cotal, apl-samordnare på Affärsgymnasiet, besöker Peter Bergdahl, vd för Ampilio. Företaget försöker ge eleverna arbetsuppgifter utifrån intresse.
Foto: Per Groth

Alla tre är mycket nöjda med sina perioder i arbetslivet även om en del platser inte legat så nära deras utbildningsområden.
– Jag valde en livsmedelsbutik under en period men det var ändå en värdefull erfarenhet att till exempel sitta i kassan och se hur det är på olika arbetsplatser, säger Melker Bergqvist.

I tvåan var han på Sveriges HR-förening med kontor i Stockholm. Att senare i livet arbeta med HR var inget han då hade på sin önskelista.
– Sen när jag kom dit blev jag bemött på ett så bra sätt. Och där skulle jag verkligen kunna tänka mig att arbeta framöver.

Klara Wikström uppskattade att få en inblick i juridiken.
– Min period på tingsrätten var jättespännande och den skedde i samband med att Arbogamorden togs upp.

De är också nöjda med sina handledare. De har blivit uppmuntrade och känt sig välkomna. Deras mentorer och andra lärare har också kommit på besök.

Efter gymnasiet har de lite olika planer. Mary Wang vill utbilda sig till civilekonom på Örebro universitet direkt efter gymnasiet.
– Det är fem år och då vill jag få det gjort.

Klara Wikström tänker jobba ett år efter gymnasiet och sedan studera igen
– Just nu är det arkitektsspåret som jag är sugen på. Kanske blir det KTH i Stockholm.

Melker Bergqvist har ett år kvar i gymnasiet innan det är dags att plugga vidare eller börja jobba. Kanske han kan få användning av de framgångar han har haft med sitt UF-företag där han utsågs till årets säljare i Västmanland.
– Jag har tänkt att börja plugga vidare på en gång men tack var mitt UF-företag så har jag fått många jobberbjudanden. Så jag är lite kluven men har ett år på mig att bestämma, säger han och ser nöjd och fundersam ut.

Alla artiklar i temat Skola & arbetsliv (7)

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com