Ingår i temat
Över ämnesgränserna
Läs senare

Tro, hopp och verkstad

Över ämnesgränsernaLugnande för eleverna och tidsbesparande för lärarna. På Peabskolan arbetar Ulf Sterner och Amanj Shamer Albazi ihop. De lyckas till och med få in religionskunskap i bygghallen.

av Björn Andersson
26 Okt 2018
26 Okt 2018
Tro, hopp och verkstad
Foto: Anna Simonsson

Det smattrar från hammarslagen och en borr hörs i bakgrunden. Ljuden kommer från bygghallen där ett 20-tal elever i orangea overaller och hjälmar jobbar för fullt. Byggläraren Ulf Sterner är med och kollar ritningar och ger råd till dem som behöver.

Eleverna i klass 1 ska bygga lågformar som de själva har gjort ritningen till.
– De lär sig snabbt, säger deras lärare.

På Peabskolan i Solna får eleverna inte bara möta karaktärsämnen i bygghallen. Ibland är det också engelska, svenska, historia eller religionskunskap här inne.

Flera kurser och delar av det centrala innehållet ingår i olika ämnesövergripande projekt. I ”Games of tro”, där religionskunskap ingår, är slutprodukten att bygga modeller av olika heliga byggnader. Det kan vara en moské, synagoga, kyrka eller annat. Modellerna ska tillverkas av tvåorna i vinter men innan dess återstår flera förberedelser.
– Vi har åkt runt i Stockholm och filmat heliga byggnader och talat om vad tro är. Hittills har vi hunnit med att besöka en synagoga, Hare Krishnas lokaler och vi ska till en moské och kyrka, berättar  Amanj Shamer Albazi, som är lärare i religionskunskap.
– Eleverna får en inblick i historisk arkitektur. De ska rita en skiss och beroende av vilken skala de använder så blir modellerna olika stora. Jag har arbetat med det här tidigare i en skola i Upplands Väsby och då blev den största kyrkan och moskén nog en meter hög, säger Ulf Sterner.

Amanj Shamer Albazi undervisar också i historia, samhällskunskap samt idrott och hälsa. I projektet om heliga byggnader räknar hon med att få med delar från alla de ämnena.
– Jag kan ta upp hur religiösa byggnader har ändrats genom historien, varför heliga tempel revs och andra delar om samhällsförändringar. När eleverna sedan bygger modellerna får jag med moment inom idrottsämnet, som ergonomi, säger hon.

Ulf Sterner berättar att han får in kurserna Husbyggnadsprocessen och Husbyggnad 1 och 2.

Projekten har skapats tillsammans av lärarna, så de har koll på vad som ska ingå i de andra ämnena. En fördel är att det ofta är med mer än en lärare på lektionerna. En annan är att eleverna slipper många små prov: en examinationsuppgift kan i stället gälla för ett helt projekt med flera ämnen, menar Amanj Shamer Albazi.
– Det skapar ett lugn på skolan att slippa prov hela tiden. Men jag har också andra examinationer i mina ämnen för att få med delar som inte ingår i projekten.

Både Ulf Sterner och Amanj Shamer Albazi tycker att projekten ökar vi-känslan på skolan.

– Vi vinner också mycket tid, när vi väl har planerat projekten med innehåll och kunskapskrav. När jag går in i bygghallen kan jag beta av delar som eleverna inte alls är medvetna om. Jag kan till exempel kolla samarbete och morgongympan för idrottsämnet, säger Amanj Shamer Albazi.

Eller som när engelskläraren dök upp i hallen i byggkläder:
– Då kunde eleverna berätta om byggprocessen på engelska och läraren kunde få med sådana moment som en del elever inte hade fått godkänt på tidigare, säger Ulf Sterner.
– Jag tror att eleverna slappnar av mer när de kan visa och prata om något som de kan.

Alla artiklar i temat Över ämnesgränserna (7)

ur Lärarförbundets Magasin