Ingår i temat
Över ämnesgränserna
Läs senare

Skapar ny teknik på stallgången

Över ämnesgränsernaFull pott. Så beskriver Realgymnasiet sitt arbete med att ta fram en elektronisk sula för att upptäcka skador hos hästar. Två gymnasieprogram, flera ämnen, universitet i Linköping och ett forskningsinstitut är med i projektet.

av Björn Andersson
26 Okt 2018
26 Okt 2018
Skapar ny teknik på stallgången
Test. Ida Lindén håller upp hoven så att Lovisa Wallin kan avgöra om den nya gummisulan passar. Läraren David Hedberg räknar med att den nya produkten ska engagera elever på teknikprogrammet och naturbruksprogrammet. Foto: Magnus Andersson

– Vilken cool grej, säger Ida Lindén när hennes lärare David Hedberg går in i stallet med en gummiskiva som är formad som en hästhov.

”Grejen” är en prototyp av en sula som ska kunna identifiera skador.

Gummisulan ska sättas under hästens hov. I sulan ska det finnas elektronik som kan mäta av olika tryckpunkter. Om trycket i punkterna ändras kan det tyda på ett förändrat rörelsemönster hos hästen – något som i sin tur kan bero på en begynnande skada.

I dag är det dags att se hur gummisulans storlek passar. David Hedberg leder ut ponnyn Kajsa från stallet utanför Norrköping.

Lovisa Wallin, som går andra året på teknikprogrammet, och Ida Lindén, som går första året på naturbruksprogrammet, hjälps åt att lyfta på Kajsas framben för att passa in sulan.

Skolarbetet ingår i ett forskningsprojekt i samverkan mellan Linköpings universitets campus Norrköping, Realgymnasiet och forskningsinstitutet Rise Acreo.
– Vi försöker alltid hitta så skarpa projekt som möjligt. Det här är full pott när vi kan jobba ämnes­övergripande för att ta fram en färdig produkt, säger David Hedberg, som är biträdande rektor och lärare i fysik och matematik på Realgymnasiet i Norrköping.

Han håller upp modellen och berättar att tryckpunkterna från hästarnas hovar ska kunna registreras på en datorskärm via wifi.
– Bara med visualiseringen finns det mycket att jobba med. Ska det vara rött, blått eller i staplar? resonerar David Hedberg medan hans två elever lyssnar koncentrerat.

Ämnen i projektet som passar för teknikprogrammet är teknik, digitalt skapande och fysik. På sikt kanske också programmering ska ingå. För naturbruksprogrammet ingår naturkunskap, biologi och hästkunskap.

David Hedberg berättar att Realgymnasiet försöker ha cirka tre ämnesövergripande projekt per år. Han menar dock att det finns en risk att svenskämnet eller andra språk inte kommer in på samma villkor som andra ämnen.
– Eftersom det ofta ska vara en skriftlig del i slutänden så kanske man tar med svenska så att de andra ämnena ska få mer tid. Det bör man passa sig för.

Bedömningen av olika ämnen fungerar bra, menar han, eftersom lärarna satt sig ner gemensamt för att planera och identifiera det som är gemensamt i kurserna.
– Målet med ämnesövergripande arbete är att man ska lära sig så mycket som möjligt och bedömningen kan då bli formativ. Man ska inte enbart koncentrera sig på den slutliga examinationen.

En förhoppning med projektet med hästsulan är att öka intresset för tekniska utbildningar bland tjejer.

Ida Lindén har svårt att säga om hon kommer att blir mer intresserad av teknik.
– Visst är det spännande att se vad man kan göra med det som vi ska ta fram. Men jag är mer intresserad av hästar än av teknik. Det kommer nog inte ändras så mycket, säger hon.

Lovisa Wallin var med på ett par ämnesövergripande projekt förra läsåret. Ett var med idrott och hälsa samt digitalt skapande.
– Vi gjorde en instruktionsfilm om olika övningar för träning. Jag har också haft ett energiprojekt med fysik och svenska. Jag trivs med att jobba i projektform, säger hon.

Det första lilla testet med hästsulan har gått bra. Hästen Kajsa har varit lugn och tålmodig. David Hedberg tar tag i grimskaftet och leder tillbaka henne i boxen.
– Det är så många lärande moment man får naturligt här ute i stallet. Ta bara det här med säkerhet när man jobbar med så stora djur, säger han och ser lite lättad ut när han har släppt taget om Kajsa.

Alla artiklar i temat Över ämnesgränserna (7)

ur Lärarförbundets Magasin