Läs senare

Procent och vinklar i hårsalongen

av Britt-Marie Carlsson
04 jun 2019
04 jun 2019
Foto: Roger Borgelid

Eleverna klipper en gradering och ska lyfta håret i en 30 graders vinkel från huvudet eller så ska de räkna ut momsen på en klippning som är 25 procent- hur mycket blir det då kvar när momsen är dragen?

Frisörens vardag innehåller jättemycket matte, så även våra frisörkurser, det blev väldigt tydligt under en lektion när jag skulle förklara för eleverna just hur man räknade när momsen skulle dras bort från en tjänst. Jag snurrade till det för dem så till slut var det en elev som lite försiktigt påpekade att det var tur jag inte var mattelärare … Hmmm, de hade ju rätt, varför står jag här och pratar om något som det finns andra som är mycket bättre på?

Jag och en av våra mattelärare Sofia Rinaldo började att diskutera detta problem: samtidigt som jag inte riktigt kunde förklara just VARFÖR för eleverna så hade hon svårt att motivera eleverna som tyckte matte var svårt, och kanske just därför också lite tråkigt. Hur skulle vi kunna hjälpa eleverna att förstå matte samt att öka förståelsen i yrkesämnet?

Vi har gjort uppgifter som passade till kapitlen i matteboken men som också utgår ifrån det de gör i salongen, så att de lättare skulle se sambandet

Efter ett studiebesök på frisörskola i Karlskoga där de arbetade med projektet Matte i salongen började jag och Sofia att planera för ett ämnesövergripande samarbete. Vi har gjort uppgifter som passade till kapitlen i matteboken men som också utgår ifrån det de gör i salongen, så att de lättare skulle se sambandet. I en enda uppgift fick t ex eleven arbeta med de fyra klippsätten, projektionsvinkel (arbetsvinkel), enhetsomvandling, formler och strukturritning.

Britt-Marie Carlsson

Gör: Undervisar i frisörkurserna på hantverksprogrammet samt är förstelärare inom ikt.

Arbetsplats: Nobelgymnasiet i Karlstad.

Under dessa pass har både jag och matteläraren varit med på lektionen och vi har hållit till i salongen, de har räknat matte i sin yrkesmiljö för att lättare se sambandet. Vi har haft gemensamma lektioner ungefär varannan månad. Eleverna har i grupper löst olika problem både praktiska och teoretiska. Motivationen har varit hög, eleverna har fått en större förståelse för matten och för de matematiska problemen som finns i yrket. Eleverna har fått förklara alla yrkestermer för sin Sofia, som har fått en större inblick i elevernas yrkesval och kan använda sig mycket mera av våra yrkestermer i sina dagliga lektioner för att få en tydligare infärgning.

Responsen från eleverna har varit toppen, de har fått en större förståelse för det de gör, de tycker det har varit svårare än de ”vanliga” matteuppgifterna men att de har hjälpt dem både i yrket och i matten. Så flera möjligheter till dessa samarbeten i skolan!

För övrigt anser jag …

… att vi måste få eleverna att vilja nå högre än E.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com