Läs senare

När läraren gör skillnad

av Gertrud Svensén
14 Sep 2018
14 Sep 2018
Gertrud Svensén, chefredaktör.

”Allt jag gör i dag är på grund av de lektioner jag fick i samhällskunskap. Det var hon som lärde mig om demokrati.”

Så säger Fatemeh Khavari – talesperson för unga ensamkommande – om sin lärare på Globala gymnasiet i Stockholm. På kort tid har Fatemeh Khavari blivit en röst som både beslutsfattare och ungdomar lyssnar på. Vi porträtterar henne ett år efter att sittstrejken på Medborgarplatsen i Stockholm inleddes. Nu vill hon gå klart gymnasiet och har siktet inställt på posten som statsminister eller generalsekreterare i FN.

En annan lärare som spelar stor roll för sina elever är Maria Glawe, speciallärare på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. Hon vill ge sina elever luft under vingarna genom projekt knutna till politik och arbetsliv, och genom att hitta nya vägar till lärandet. Så har hon fått en elev som tidigare bara läste lättlästa böcker för lågstadiet att bli både långläsare och författare (se artikel här). Det måste vara en fantastisk känsla – att gå från jobbet och veta att man har berört och påverkat en ung människas livschanser.

Men alldeles för ofta står verkligheten i vägen. Lärare hör till de grupper i samhället som oftare än andra blir sjukskrivna på grund av stress. Nyligen publicerad forskning visar att nära hälften av gymnasielärarna inte hinner med jobbet på arbetstid och måste ägna kvällar och helger åt att komma i kapp. Statistik från Arbetsmiljöverket visar också att anmälningarna om hot och våld på gymnasiet ökat kraftigt de senaste åren (se artikel här).

Det krävs bättre förutsättningar än så för att läraryrket ska nå sin fulla potential – och för att fler elever ska skriva böcker eller sikta på ett toppjobb i FN.

ur Lärarförbundets Magasin