Ingår i temat
Relationer
Läs senare

Når fram med sport och historia

RelationerRelationer skapar jag genom mina ämnen, betonar läraren Christer Blohm. Under lektionen om nazismen på 30-talet väcker han elevernas debattlust med att göra kopplingar till dagens demonstrationer.

av Björn Andersson
04 Jun 2018
04 Jun 2018
God stämning. Trots tunga ämnen som nazistisk propaganda så finns det utrymme för leenden när Christer Blohm undervisar på naturvetenskapsprogrammet. Foto: Ulla-Carin Ekblom

I grupper om fyra och fyra sitter eleverna i sina bänkar och framme vid tavlan startar läraren Christer Blohm dagens lektion i historia. Den handlar om politisk propaganda under 30-talet i Tyskland. En tid då nazisterna tog över makten. Tidigare har klassen sett filmen Cabaret tillsammans.
– Vi såg hur Liza Minnelli sjöng Money makes the world go round. Under 20-talet gick det bra för Tyskland och de flesta trivdes, berättar Christer Blohm.

När jag skapar en relation gör jag det inne i ämnet med koppling till elevernas vardag.

Sedan beskriver han hur ekonomin försämras bland annat i USA med börskraschen och om situationen i Tyskland där tankar gror om att Versaillesfreden drabbat landet orättvist med höga skadestånd.
– Samtidigt har Hitler samlat sina idéer i Mein Kampf. Riksdagshuset brinner i Berlin och man visar upp en person som sägs vara skyldig och kommunist, säger Christer Blohm och visar en bild på mannen.

Eleverna, som går sista året på Rudbecksgymnasiet i Örebro, får sedan analysera valresultaten i Tyskland under 30-talet. De konservativa har tappat röster medan nationalsocialisterna har ökat.

Christer Blohm går runt i rummet och slår sig ner vid olika grupper, är med och lyssnar en stund och kommer med kommentarer.

Christer Blohm.

De konservativa har tappat röster för att folk är missnöjda med att det gamla inte fungerar, är slutsatsen från en grupp där Christer Blohm sitter.
– Ja, missnöje kan skapa förändringar, kommenterar han.
– Sverigedemokraterna, säger Ula Haydar som sitter i en annan grupp och hör samtalet.

Som en koppling till 30-talet visar Christer Blohm en nyskriven ledare från Nerikes Allehanda. Den tar upp Nordiska motståndsrörelsens demonstrationer och handlar om att även nazister får demonstrera.
– I Tyskland förbjöd man kommunismen 1933 och den här diskussionen, om åsikter ska kunna förbjudas, måste vi hålla levande, säger Christer Blohm.

Debattlusten stiger i klassen. Det blir två läger där det ena menar att man inte ska tillåta grupper att gå runt och diskriminera, medan andra elever menar att vi har demonstrationsrätt och yttrandefrihet.

Klassen får sedan se politisk satir i en film där Kalle Anka har en mardröm om att han lever i nazismens Tyskland. Filmen påminner lite om den när Kalle Anka och Långben är på husvagnssemester.
– Den känner ni till från julafton, säger Christer Blohm men flera i klassen verkar oförstående och kanske har de inte samma jultraditioner.

Viktig avvägning. Lärarna ska bry sig om hur eleverna mår men de ska inte bli för privata. Det tycker Akad Hanna och Ula Haydar på Rudbecksgymnasiet i Örebro. Foto: Ulla-Carin Ekblom

Idrott är däremot en ingång som Christer Blohm har stor glädje av både privat och i kontakten med eleverna. I bokhyllan i arbetsrummet står bland annat böckerna om fotbollslaget Örebro Sportklubb som han har skrivit. Vid varje hemmamatch finns han på plats på Behrn arena.
– Många är intresserade och aktiva i olika idrotter och det kan fungera som en ingång i samtalen med eleverna, säger han.

Idrottsintresset i all ära men fokus i relationen med eleverna bygger på hans ämnen historia och samhällskunskap.
– När jag skapar en relation gör jag det inne i ämnet med koppling till deras vardag, tankar och funderingar. Eleverna och jag möts i kunskap och lärande. Det är därför vi är här. Historia kan för många kännas dött, något som har hänt förut. Men historia är något som pågår hela tiden och det är ett inre budskap som jag vill få fram. Jag känner ett starkt engagemang för de här frågorna.

Christer Blohm menar också att det är viktigt att inte tränga sig på elever som inte vill ha de nära kontakterna. Han är inte den som går på ”offensiven”.
– Man får känna sig för och även här närma sig genom att prata om ämnet, kanske sätta sig bredvid och prata om uppgiften som de håller på med.

Något han märkt på senare tid är att fler blivit stressade av att redovisa uppgifter för klassen.
– Jag vet inte vad det här beror på. Kanske bidrar alla relationssåpor på tv där folk röstar ut varandra. Jag brukar säga att de ska titta på mig hur jag kommer av mig och tappar fokus ibland. Det kanske hjälper för en del att koppla av. Men de som vill får redovisa i mindre grupper.

Tid för samtal. Christer Blohm slår sig ner hos en av grupperna för att diskutera de politiska vindarna i Tyskland under 30-talet. Foto: Ulla-Carin Ekblom

Christer Blohm är noga med att det ska vara bra stämning i klasserna och att alla respekterar varandra. Ett fåtal gånger har han fått markera om någon elev är respektlös mot andra i gruppen.
– De kan vara lite kaxiga ibland men då tar jag ett samtal och visar tydligt vad jag tänker, känner och vad som gäller i gruppen. Jag tycker inte illa om människor men kanske deras beteenden ibland.

Han säger att han snabbt får bra koll på vad eleverna gillar och vad de är intresserade av.
– Jag tycker om att lära ut det jag kan och då lär man sig att tycka om dem som sitter här. Det är inte så att jag måste tycka om dem, men jag gör det. Det ger väldigt mycket.

Eleverna Ula Haydar och Akad Hanna trivs med sin historielärare. Båda anser att det är värdefullt att ha bra relationer med lärarna.
– Jag tror också att en bra relation med lärarna kan påverka betyget. Men det ska ju inte vara så, säger Ula Haydar.

De tycker att lärarna ska bry sig om hur eleverna mår och att de ska hälsa. Men inte tränga sig på.
– Det är viktigt att hålla balansen och det är Christer bra på. Jag tycker nog också att i stort sett alla lärare verkar opartiska när de sätter betyg, säger Akad Hanna.
– Christer är rolig också. Det är en fördel. En del unga lärare försöker lite mer onaturligt att få kontakt, säger Ula Haydar.

När lektionen är slut dröjer sig en kille kvar. Han berättar att han ska flytta från Örebro efter skolan. Han har blivit värvad till bandylaget IFK Vänersborg.
– Grattis, det kommer att bli bra, säger Christer Blohm och båda ser nöjda ut.

Alla artiklar i temat Relationer (7)

ur Lärarförbundets Magasin