Ingår i temat
Relationer
Läs senare

Mentorn som lägger all tid på eleven

RelationerInga Lindqvist är mentor för hundra elever. Hon vet var de bor, vad de har för betyg och vad de behöver för stöd.
– För mig har hon betytt oerhört mycket, säger eleven Anna Hessman.

av Björn Andersson
04 Jun 2018
04 Jun 2018
Foto: Stefan Estassy

Jag är lite för tidigt på plats på Realgymnasiet i Gävle och letar mig fram till mentorernas arbetsrum.
– Välkommen. Jag ska bara hämta Anna, säger Inga Lindqvist.

Efter mindre än en minut har hon kryssat sig genom korridorerna i den tre våningar höga byggnaden och kommer småpratande tillsammans med sin mentorselev Anna Hessman.

Hon går tredje året på hantverksprogrammet inriktning stylist. Första året gick utan problem men i början av tvåan blev det tuffare. Det började med kraftig huvudvärk som resulterade i flera läkarbesök.

Tillsammans med sin mentor och sin mamma bestämde sig Anna Hessman för att läsa reducerat program med individuell studieplan. Det här sista året koncentrerar hon sig på hantverksämnena.
– I stället för att jag kanske skulle få E och F i alla ämnen har jag nu B och A i de flesta ämnen som jag läser, säger Anna Hessman.

Inga Lindqvist förklarar hur de tänkt:
– Planen är att få med det bästa, karaktärsämnena, för att så småningom ordna examen från hantverksprogrammet på komvux. Samhällskunskap och historia kan du läsa senare, säger hon och får nickande medhåll av Anna Hessman.

Realgymnasiet har valt en modell med heltidsmentorer. Något som gör att lärarna kan släppa en del av relationerna med eleverna och deras vårdnadshavare. Enligt Inga Lindqvist uppskattar lärarna det.
– De flesta lärare som kommer hit från andra skolor tycker att det här är rena drömmen. De kan koncentrera sig mer på att undervisa och planera lektionerna och lägga mindre tid på allt det sociala.

Anna Hessman tycker att det har varit skönt att ha kontakt med sin mentor i beslutet att koncentrera sig på karaktärsämnen och läsa andra ämnen senare.
– En del lärare kanske skulle sagt ”ryck upp dig” men Inga har inte pressat mig utan gett mig tid och lugn. Jag har haft mycket problem med stress som gett ångest och spänningshuvudvärk så att jag inte har kunnat gå till skolan vissa dagar.
– Då får man göra det bästa av det. Och vi mentorer har helhetsbilden, hur det är på hemmaplan, vad som händer för övrigt i livet och vilka kurser det är som slirar, tillägger Inga Lindqvist.

Hur skulle ni beskriva er relation?
– Vi har en bra relation, svarar Anna Hessman och skrattar. Inga behandlar mig som en vuxen medan en del andra vuxna mer kan se mig som ett barn.
– Jag är ett filter mellan lärare och eleverna, säger Inga Lindqvist. Anna är väldigt samarbetsvillig och har haft inställningen att hon vill klara skolan och kämpa på.

Hur kommer det sig att ni trivs så bra ihop?
– Jag tycker om mina elever. Vi har roligt. Vissa är svårare att nå men jag gillar dem också, säger Inga Lindqvist.
– Om jag varit hemma från skolan någon dag så blir det inga gliringar. Lärarna vet genom Inga hur jag har haft det. Min mamma tycker också att det är skönt att hon har en bra kontakt med Inga. Då har hon blivit lugnad i de val som jag har gjort med min utbildning, säger Anna Hessman.

Inga Lindqvist har hundra elever som hon är mentor för. Hon är utbildad socialpedagog och har tidigare arbetat med barn och ungdomar i olika sammanhang. På Realgymnasiet har hon varit i tio år och hon har aldrig bytt elev med någon annan mentor på grund av att relationen inte har fungerat.
– Rullar det på så har vi utvecklingssamtal, studieplan och allmän coachning, men ibland hakar det upp sig av olika skäl och då behövs mer tid tillsammans. Jag känner alla mina elever väl.

Anna Hessman har nyligen avslutat en period med apl på Kappahl i Gävle. Den här gången har det varit blockpraktik fyra veckor i rad med inriktning mot försäljning och service.
– Det har varit jätteskönt. Nu är jag redo för att jobba där.

För mentorn blir det en extra utmaning när eleverna kommer tillbaka från sina praktikplatser.
– Det är bra ur jobbsynpunkt men med lovet har de varit borta från skolan i sex veckor. Då gäller det att få dem på banan igen.

Alla artiklar i temat Relationer (7)

ur Lärarförbundets Magasin