Ingår i temat
Skola & arbetsliv
Läs senare

”Många elever börjar glänsa”

Skola & arbetslivPå Hälsingegymnasiet satsar UF-företagen på allt ifrån sociala integrationsprojekt till ekologiskt tunnbröd. Variationen är stor när eleverna på de teoretiska programmen ska förverkliga sina egna affärsidéer.

12 sep 2019
Foto: Anna Clarén

En app bestående av en vårdplan för cancerpatienter med ambitionen att förenkla vardagen för de drabbade. Eller ett spel där barn får uppdraget att rädda världen, både människor och miljö. Det är två av de totalt 16 affärsidéer som treorna på Hälsingegymnasiet i Bollnäs har åstadkommit under det nyligen avslutade UF-året.

Magnus Bolinder, en av skolans tre UF-lärare, kammade hem en delad andraplats i kategorin ”Årets bästa UF-lärare” i årets SM i Ung företagsamhet. Hans elever går teknik-, ekonomi- och naturvetenskapsprogrammet och brukar rekommenderas att samarbeta mellan klasserna, ju fler kompetenser, desto bättre.

Arbetet pågår tre timmar i veckan, minst, berättar Magnus Bolinder.
– De flesta eleverna jobbar stenhårt. För många är det här den första kontakten med arbetslivet och eleverna blir tvungna att hantera många situationer som till en början kan kännas obekväma, vilket är väldigt lärorikt, säger han och förklarar att uppgiften går ut på att starta, driva och avveckla ett företag. Och på att tjäna pengar.

Under året som UF-företagare deltar de i olika aktiviteter; regionala kickoffer, tävlingar och mässor. Eleverna uppmuntras även att hitta en rådgivare som kan UF-företagets område eller som kan vara behjälpliga på annat sätt.

Ofta väljer eleverna att sälja en produkt, kanske ett kit med olika produkter i en tilltalande förpackning, som säljs på marknader och mässor, på nätet eller genom lokala återförsäljare. Men det kan också handla om digitala tjänster.
– Man har ingen aning vad som kommer ut i slutändan. Det är det som är så fantastiskt, säger han och berättar om UF-företaget som skapade en digital vårdplan för cancerpatienter:
– De hade ingen direkt säljbar produkt men det gick ändå så långt att deras app provkördes på ett antal vårdavdelningar i Bollnäs. Den gruppen startade även en insamling med hjälp av lotteriförsäljning, tillsammans med Cancerfonden, för att stödja Rosa bandet.

Förra året införde Bollnäs kommun den fristående tävlingen UF-integrationspris, med syfte att uppmuntra företag att hitta bra affärsidéer för att främja kommunens integration.
– Några elever gjorde en app med information om hur det svenska samhället fungerar och finansierade sitt arbete genom att sälja armband, säger han.

Appen innehöll fakta om hur kontakten med myndigheter går till, eller vad allemansrätten innebär, exempelvis. Andra integrerar det sociala arbetet i sin affärsidé. Froms tunnbröd UF är ett exempel: de bjöd in nyanlända att baka tunnbröd på traditionellt vis.

Froms tunnbröd UF fick andrapris i den regionala UF-tävlingen, i kategorin ”Årets bästa UF-företag”. Det ekologiska tunnbrödet såldes i presentförpackningar tillsammans med egentillverkad äppelmarmelad. Totalt sålde de runt 1 200 förpackningar.
– Men det här är givande för alla, oavsett hur det går eller hur långt de kommer i tävlingarna. Allas förmågor kommer till nytta och de elever som är mindre starka i de teoretiska ämnena får användning av andra förmågor, säger han.

Enligt Magnus Bolinders erfarenhet är det inte ovanligt att de eleverna är bra på att sälja och hålla i externa kontakter. Eller att de är skickliga på praktiskt och kreativt arbete.

– Jag har sett många elever som plötsligt börjar glänsa och bygger upp ett självförtroende som de kanske inte hade innan. Helt plötsligt kan en svag och en stark elev befinna sig på precis samma nivå, säger han och tillägger att den här kursen även brukar tilltala skoltrötta elever.
– Det blir som ett andningshål där eleverna känner att de deltar i det verkliga livet en stund.

I Bollnäs är UF-företagandet uppskattat och många lokala företagare vill bidra. De scoutar arbetskraft och en del elever blir erbjudna sommarjobb den här vägen.

Det viktigaste av allt när man jobbar som UF-lärare, enligt Magnus Bolinder, är att ställa konstruktiva frågor till eleverna och inte peka för mycket.
– Man får aldrig säga att elevernas affärsidé inte kommer att fungera. De måste känna att det är deras projekt. Elever i den här åldern kan vara naiva, men det medför ofta en entusiasm som är oerhört användbar i det här sammanhanget. Även enkla affärsidéer kan bli lyckade om det finns ett driv och ett engagemang.

Alla artiklar i temat Skola & arbetsliv (7)

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com