Läs senare

Låt mig få fokusera på kärnuppdraget

av Mattias Axelsson
14 Dec 2018
14 Dec 2018

En av mina favoritserier på tv är West Wing (Vita huset), jag har sett samtliga avsnitt åtminstone tre gånger. I ett av dem är presidenten Jed Bartlets stab irriterad på att presidenten ägnar sin dyrbara tid åt saker som han inte borde göra. Avslutningen blir att man enas om sloganen ”Let Bartlet be Bartlet” – alltså låt honom göra det som han är bra på.

På samma sätt är det för oss lärare – vi måste få fokusera på att göra det vi är bra på.

När jag – i egenskap av lokalombud – nyligen frågade mina kollegor om deras arbetsbörda ökat var det en klar majoritet som svarade ”ja”. Merparten av dem som upplevde ökad arbetsbörda menade att det som ökat kunde vara sådant som inte berörde undervisningen, till exempel mentorskap och administration.

När jag nyligen frågade mina kollegor om deras arbetsbörda ökat var det en klar majoritet som svarade ’ja’.

Jag är mentor för cirka 20 elever och har därmed ett ansvar att ta reda på varför vissa av dem inte befinner sig i skolan vid vissa tider. Även om deras föräldrar har anmält dem sjuka måste jag ringa samtal och försäkra mig om vad som är orsaken till frånvaron. Om det är flera i klassen som är frånvarande en dag blir det en hel del samtal att ringa.

Mattias Axelsson

Gör: Undervisar i samhällskunskap, religion och historia på bygg- och anläggningsprogrammet.

Arbetsplats: Bräckegymnasiet i Göteborg.

Pedagogisk förebild: Min samhällslärare på gymnasiet för att han lärde mig att tänka själv.

Andra saker som tar tid från oss är icke-fungerande datorsystem. Skolan är givetvis inte den enda offentliga verksamhet som drabbats av datorsystem som inte är utvecklade för att användas av människor. Men låt mig ta ett exempel: när jag ska ge terminsinformation till mentorer om elever jag undervisar sker detta i ett digitalt system. Antalet klick och inställningar som behöver göras för att ens nå fram till sidan där informationen ska skrivas in är så många att även jag som datorvan fasar över att göra det.

Jag skulle kunna fortsätta rada upp exempel på saker jag gör under en arbetsdag som egentligen inte är kopplade till det jag anser bör vara lärarnas kärnuppdrag: att lära ut.

Att jag blev lärare beror på att jag älskar mina ämnen. Jag älskar att berätta om historiska processer, om Sveriges politiska system, om olika etiska perspektiv. Det jag inte älskar är att sitta i långa telefonsamtal med vårdnadshavare, att dunka huvudet i tangentbordet i frustration över dåligt fungerande system eller att avsätta orimligt mycket tid för att jobba med varumärkesbyggande.

Lärarbristen är redan i dag ett stort problem och värre lär det bli kommande år. Om vi ska locka nya människor till läraryrket och kunna behålla dem som finns är detta något av det viktigaste: att låta oss lärare vara just lärare.

För övrigt anser jag …

… att föräldrar som har synpunkter på skolors luciafirande och skolavslutningar måste tagga ner och sluta vara så lättkränkta.

ur Lärarförbundets Magasin