Ingår i temat
Bryta mönster
Läs senare

Kompisar styr gymnasievalet

Bryta mönsterElever med medelbetyg är mest benägna att anpassa sitt gymnasieval efter hur skolkompisarna väljer. Det visar forskning av sociologen Erik Rosenqvist vid Stockholms universitet.

08 feb 2019

Du har undersökt gymnasievalen för dem som gick i nian i Sverige 1998–2010. Resultaten visar att vi antingen avskräcks eller påverkas av andra i våra val. Varför?

– Man jämför sina egna prestationer med skolkamraternas. Om man själv har medelbetyg och kompisarna har mycket högre betyg, finns det en tendens att man avskräcks av kompisarna och gör ett mindre ambitiöst utbildningsval. Men om alla andra också har medelbetyg är man kanske mer nöjd och satsar högre. Vilken kontext du presterar i påverkar.

Din forskning visar att elever med medelbetyg påverkas mest av andra. Vad beror det på?

– Jag har undersökt valen till studieförberedande program, alltså främst samhälls- och naturvetenskapliga utbildningar som är mer krävande än andra. Jag tror att de som har höga betyg söker dem oavsett, det är den mest naturliga vägen för dem. De som har lägre betyg söker inte utbildningarna, eftersom de känner att de inte klarar av det eller inte har betyg som räcker. Men för eleverna i mitten är vägen inte lika självklar. Då tittar de på sina kamrater i högre grad.

Dina resultat visar att det är större sannolikhet att man gör lika än att man avskräcks av andras val. Varför?

– Det handlar nog om starka mekanismer som samhörighet, grupptryck och normer. Om skolan har kulturen att ”här går vi vidare till yrkesförberedande utbildningar” påverkas man sannolikt av den. Det kan också handla om informationsflödet på skolan, vilka utbildningar som synliggörs och så vidare.

Alla artiklar i temat Bryta mönster (6)

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com