Ingår i temat
Bryta mönster
Läs senare

”Jag fick ryta ifrån”

Bryta mönsterEn tant som visar hur man svarvar är också ett sätt att bryta ny mark. Det menar yrkesläraren Johanna Nordén, som uppmuntrar flickor att välja teknisk utbildning. Och hon har fått sina tidigare elever som kollegor.

av Björn Andersson
08 feb 2019
08 feb 2019
”Jag fick ryta ifrån”
Foto: Christopher Hunt

För snart 30 år sedan började Johanna Nordén, nu 45 år, som elev på Scanias industriskola i Södertälje. Det var hon, en till tjej och 46 killar som gick utbildningen. Frågorna vid antagningen lämnar en del övrigt att önska.

– En lärare undrade om jag sökte för att det var många killar på skolan, om jag var intresserad av pojkar och om jag hade  någon pojkvän, säger Johanna Nordén.

De blivande eleverna fick också göra handlags­tester. Till exempel att svarva på tid med en handsvarv.

– Jag var en av de bästa så då fick väl läraren ändå tro på att jag hade ett teknikintresse.

Efter utbildningen började Johanna Nordén på verkstaden i Scania. Först som kvalitetstekniker, sedan som maskinoperatör och mättekniker.

Hon minns när hon som 19-åring utmanades av sina manliga arbetskamrater. Det blev många tunga lyft för att bevisa sin styrka.

– Jag fick också hävda mig med mina tekniska yrkeskunskaper när en del inte trodde på vad jag sa om olika lösningar. Det här bidrog till att jag fick en kaxig attityd för att ryta ifrån innan de försökte sätta sig på mig. Den attityden har jag senare jobbat med att få bort.

År 2004 lämnade Johanna Nordén tillverkningen för att bli yrkeslärare på den skola som hon själv gick på i slutet av 1980-talet. Mycket har hänt sedan hon var elev. Scanias industriskola är numer Mälardalens tekniska gymnasium och eleverna behandlas lika oavsett kön, betonar Johanna Nordén.

– Jag ser starka glada tjejer som vågar ta plats. De har lika mycket rätt att vara här som någon annan. Killarna har också kommit längre än förr och håller inte på med nedsättande kommentarer, säger Johanna Nordén, som undervisar i produktionsutrustning och människan i industrin.

Hon ser sig och sina kvinnliga kollegor som förebilder för de flickor som söker och går på skolan.

– Kan vi kan ni. Teknik är roligt och intressant för alla. Jag tror att det är viktigt att eleverna ser kvinnor som utbildar för tekniska yrken. Nu har jag ju hunnit bli en tant som lär eleverna att svarva.  Det är också ett sätt att bryta ny mark, säger Johanna Nordén när hon visar runt i skolans verkstadslokal där en grupp med tjejer och killar försöker att mäta in verktyg.

Målet för Mälardalens tekniska gymnasium är att ha minst 20 procent tjejer, vilket skolan har i dag. I ett längre perspektiv vill skolan öka andelen ytterligare.

På Johanna Nodéns svarta tröja står det tjejkväll på ärmen, som syftar på den kväll i samband med gymnasievalet när flickor från niorna bjuds in för att prata teknik.

Värdar för kvällen är de kvinnliga lärarna och eleverna.

– En del flickor kanske inte vågar välja teknisk utbildning eftersom de tror att det bara är pojkar där. Därför är det bra att de får träffa våra gymnasietjejer. En del killar tycker att det är orättvist och vill ha en killkväll. Då säger vi att det blir av när det är 50–50 som söker.

Ett år valde skolan att mest ha flickor på bilderna i sin informationsbroschyr. Förhoppningen var att det skulle locka tjejer att söka utbildningen. Effekten blev den motsatta.

– Jag kan tänka mig att det inte kändes trovärdigt för dem som skulle välja. Därför är det bättre att ha bilder med både tjejer och killar.

De första tio åren var Johanna Nordén ensam kvinnlig  yrkeslärare på skolan. Men nu är 3 av 18 yrkeslärare kvinnor.

– Vi är på gång. De andra kvinnliga lärarna har jag tidigare haft som elever och nu lyckats få hit som kollegor, säger hon.

Skolan har 216 elever som går teknisk utbildning. De får både högskolekompetens och yrkeskompetens från teknikprogrammet och industritekniska programmet. Skolan har cirka två sökanden per plats. När det gäller avhopp ser Johanna Nordén ingen skillnad mellan tjejer och killar.

– Vi har inte många som slutar men de som gör det har oftast valt fel. Senast var det en som i början av terminen bytte till sam sam. Det är ju långt ifrån en teknisk utbildning.

Johanna Nordén känner sig trygg med hur de kvinnliga eleverna kommer att få det i arbets­livet. Alla på skolan får provanställning på Scania eller Astra Zeneca, som äger skolan.

– Det är företag som jobbar hårt med arbetsmiljöfrågor.

Och oavsett kön framhåller hon teknisk utbildning som ett bra val med många olika yrkesinriktningar och möjligheter att utvecklas.

– Jag har jobbat på Scania i 30 år med olika uppgifter och har aldrig haft det tråkigt.

Alla artiklar i temat Bryta mönster (6)

ur Lärarförbundets Magasin