Läs senare

Inblick i en hård tillvaro

av Björn Andersson
03 jun 2019
03 jun 2019
Björn Andersson, redaktör.

Musik lyssnar man på under musiklektionerna. Film kan man se för att lära sig främmande språk. Och spel – det sysslar man med på fritiden. Lite så kanske det har varit en gång i tiden. Jo, jag kan nästan minnas.

Men i dag används populärkultur flitigt i många ämnen. I det här numret berättar vi om lärare i Lund som spelar hiphop för att ge eleverna en inblick i en hård tillvaro. Texterna ger inspiration när det är dags att skriva uppsatser. I Uppsala spelar eleverna ett datorspel, som kan vaccinera mot fake news. Men populärkultur är ingen mirakelmedicin för ökad motivation och fördjupad kunskap. Syftet med undervisningen måste vara tydligt, betonar forskare.

Motivation är också något som studie- och yrkesvägledare arbetar med. Arne Löfgren försöker att visa på högskolan som en fortsättning efter gymnasiet. I vissa program är det en stor utmaning att locka till högre studier. Något som bekräftas av en ny publikation från SCB. Efter naturvetenskapligt program läser en klar majoritet vidare men ett fåtal från fordonsutbildning.

Från och med det här numret är jag redaktör för Tidningen Gymnasiet. Det är lite av en comeback då jag tidigare har haft den rollen på några av Lärarförbundets tidningar. Tipsa gärna mig och redaktionen om vilka ämnen ni vill läsa om.

Kanske kan ni berätta hur ni hanterar alla krav på dokumentation i jobbet. En dryg tredjedel av gymnasielärarna överväger att lämna yrket på grund av alla dokumentationskrav, visar en rapport från Lärarförbundet. Om den administrativa bördan minskade skulle lärarna vilja ägna mer tid till planering av undervisning. Det är en fråga som vi får anledning att återkomma till.

ur Lärarförbundets Magasin