Läs senare

Houman väcker frågor

KulturHiphopmusiker, gymnasielärare och historienörd. Kulturarbetaren Houman Sebghati är aktuell med konsert- och musikteatern Flykten, en föreställning om tabu och acceptans.

av Anna-Karin Hallonsten
11 dec 2019
11 dec 2019

”Är du andra generationens invandrare?” frågar jag Houman Sebghati när vi kommit en bit in i vårt samtal.

I nästa sekund tänker jag att det nog hade varit bättre att ha frågat: Är du född här? Och det visar sig stämma.
– Din fråga är felställd. För inte pratar du så vanligtvis och benämner män­niskor som invandrare eller svenskar i varannan mening? säger han.

Men vad ska man säga i stället?
– Det behövs inte något ord som ersätter invandrare. Människor har rätt att definiera sig själva.
– Om du vill lära känna mig som individ kan vi säga så här i stället. Jag har två barn. Jag har svårt att fläta dem och därför använder jag enbart organiska produkter till deras hår. Jag har jobbat på Riksteatern och på fritiden gillar jag att spela skivor på Petters krog i Hornstull på Södermalm i Stockholm.

Houman Sebghati

Ålder: 42
Uppväxt: Hässelby och Kungsholmen
Bor: Stockholm
På fritiden: Bikramyoga är min grej just nu
Lästips: Jag läser allt av Malcolm Gladwell
Musiktips: Nebay Meles, svensk rappare som är skitgrym
Favoritepok i historia: Stockholm på 50-och 60-talet
Turnéschema: Planeringen för nästa är på gång, håll utkik!

Houman Sebghati, gymnasielärare i historia och känd hiphopprofil som älskar att mixa hiphop med jazz och soul är van vid att leverera träffsäkra och underhållande svar, som bottnar i allvar.

Just nu är han aktuell med föreställningen och föreläsningen Flykten, där humor blandas med existentiella frågor och information om den senaste forskningen om rasism i skolan. Publiken består alltid av ungdomar och vuxna med skolanknytning.
– Jag har hållit musikteatrar för ungdomar i nio år men efter att ha jobbat som lärare i fem år insåg jag att det var lärare, skolchefer, kommuntjänstemän jag borde träffa, säger han och tillägger att orsaken var att han upptäckte att det finns stora bristperspektiv i skolan när det kommer till etnicitet och samhällskulturer.
– Fast det här är inte lärarnas fel, de befinner sig i ett vakuum och är fruktansvärt överbelastade. Men det blev tydligt hur många lärare, och speciellt rektorer, som dömer sina elever. Oftast helt omedvetet.

Hur menar du då?
– Ett vanligt förekommande scenario är när anhöriga blir illa behandlade av skolledningen. Och det är inte allt. Rasismen har många ansikten och är aldrig endimensionell.

Sedan betonar Houman Sebghati att han är politiskt och religiöst obunden och att Flykten är en musik- och dramaföreställning som handlar om att ge publiken en tankeställare.
– Nu finns det forskning som visar att det här är ett förekommande problem och för att åstadkomma förändring måste vi omprogrammera våra hjärnor. Vi måste lära oss att se världen på ett nytt sätt. 

Det hela bygger på två delar, där den första består av musik som avslutas med poesi av 18-åriga poeten Elelta Sebhatu, och som mynnar ut i en dialog där poeten och Houman Sebghati jämför sina uppväxter. I den andra delen av heldagen är enbart skolpersonalen närvarande och får diskutera en handbok om ämnet, som han har utarbetat i samarbete med Länsstyrelsen och två olika universitet.

Den röda tråden är en frågeställning som har använts på högskolor världen över i många år.
– Jag vill inte avslöja vad den handlar om men det är en fråga som vuxna har svårare att svara på än de unga. Syftet är att publiken ska ta med sig den hem, och fortsätta reflektera över den.

Därefter berättar Houman Sebghati att han ska träffa jämställdhetsministern om ett par dagar.
– Hon kunde inte komma på premiären så hon bjöd in mig på en kopp kaffe. Det ska bli intressant.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com