Läs senare

Här möts de över programgränserna

ReportageIngen betygsjakt utan en äkta vilja att få veta mer. Så beskriver lärarna ett projekt där elever intervjuar varandra över programgränserna. – Jag var verkligen noga med att skriva så bra som möjligt, säger Tuva Sehlstedt, som intervjuade en elev från Syrien.

av Björn Andersson
06 feb 2020
06 feb 2020
Här möts de över programgränserna
Gemenskap. Hugo Wallin, Keivan Muhammadi, Tuva Sehlstedt och Rinchen Wangmo Tsering gillar stämningen på Nacka gymnasium. Foto: Christopher Hunt

Det är dags för lunch i Nacka gymnasium. Cafeterian erbjuder allt från sallader till vanilj­hjärtan. Välkommet om någon har hoppat över att gå till den stora matsalen i närheten. Vid de runda borden här i ljusgården sitter elever i olika grupper och fikar. En utmaning här, som på andra skolor, är att få eleverna att umgås över programmen. Skolan ska främja förståelse för andra människor och vara en social och kulturell mötesplats som det står i läroplanen.

Det är bra att få veta lite mer om hur de andra eleverna har det.

Ett sätt att främja både möten och motivation i lärandet är ett intervjuprojekt som startade på Nacka gymnasium för ett antal år sedan. Det innebär att elever från naturvetenskapsprogrammet och från språkintroduktionsprogrammet intervjuar varandra. Därefter skriver natureleverna ett personporträtt och eleverna från språkintroduktion en personbeskrivning.

Initiativet har tagits av Veronica Wirström, lärare i svenska, och Linda Uddenfeldt, lärare i samhällskunskap på naturvetenskapsprogrammet. Intervjuerna på temat ”Att vara ung i Sverige” har gett många vinster.
– När det är på riktigt och man får möta en annan människa så ökar motivationen. Det blir inte betygsjagande eller frågor om vad som kommer på provet. Projektet skapar en äkta vilja att få veta mer, säger Linda Uddenfeldt.

Trots att eleverna inte fokuserat på betygen så har intervjuerna kunnat användas som en del i underlaget för bedömning. Till exempel när det gäller samhällsvetenskapliga metoder där intervju ingår som en del. Projektet bidrar också till att eleverna tar sig an frågor om asylprocess, kvotflyktingar och integration.

Brobyggare. Lärarna Veronica Wirström och Linda Uddenfeldt arbetar varje år med ett integrationsprojekt där elever intervjuar varandra.
Foto: Christopher Hunt

Veronica Wirström berättar att intervjuprojektet gör att eleverna också får ”syn på sig själva:”
– De får en annan blick på sig själva och sina drömmar.

Ett avsnitt från Tuva Sehlstedts reportage:

”Jag tänker på vilka olika träffar man får när man googlar på våra länder. Sverige toppar med fika och snö. Syrien ger helt andra resultat. Hemska artiklar om kriget och fruktansvärda bilder på sönderbombade städer. . . .
När jag pratar om Syrien med Gufran lyfter hon fram andra bilder av sitt hemland. Hon berättar om skolan och om det starka framtidshopp som hon har.”

Ingången i intervjuerna har varit frågor om kultur och fritid. Några frågor försöker man att undvika.
– Det får inte bli för likt de processer som en del nyanlända varit med om i kontakterna med myndigheter. Till exempel frågor som var de kommer ifrån egentligen, säger Linda Uddenfeldt.
– En del av eleverna blev gripna av berättelserna och imponerade över hur snabbt de nyanlända lärt sig svenska och i en del fall engelska, säger Veronica Wirström.

För några elever från språkintroduktionsprogrammet var det första gången som de talade med en svensk som inte var myndighetsperson.
– Samtalen handlade om allt möjligt. Allt från flykt och förföljelse till vilken favoritmusik man har, säger Linda Uddenfeldt.

Veronica Wirström tycker att texterna från hennes elever blev mycket bra.
– De ville verkligen beskriva personen rättvist och jobbade mycket med porträtten.

En förhoppning är att mötet och intervjuerna ska leda till ökad gemenskap i en vidare bemärkelse på skolan. Att man till exempel kan ta en fika ihop över programgränserna.
– Det har inte riktigt blivit så men några elever har hållit kontakten, blivit kompisar på Facebook och annat.

Hur kommer det sig att det är så uppdelat mellan elever på nationella program och språkintroduktionsprogram?
– Svårt att svara på. Dels är det uppdelat över huvud taget mellan olika program. Och så finns det en del barriärer, svarar Linda Uddenfeldt.
– På ett sätt kanske det ligger i vår kultur att vi inte spontant går fram och säger hej. Många från språkintroduktion säger att de tycker svenskarna är snälla men lite blyga. Förhoppningen är att ett sådant här projekt är ett sätt att lösa upp knutar, resonerar Veronica Wirström.

I en av korridorerna träffar vi två elever från naturvetenskapsprogrammet och två elever från språkintroduktion. De har tidigare varit med i intervju­projektet men de har inte intervjuat varandra. De småpratar en del när det är dags för fotografering och det är nära till skratt.

Alla tycker att intervjuprojektet har varit givande och roligt.

Siktar vidare. Rinchen Wangmo Tsering och Keivan Muhammadi siktar på att börja på ett nationellt program till hösten. Gärna här i Nacka.
Foto: Christopher Hunt

Hugo Wallin intervjuade en kille från Belgien och hans klasskompis Tuva Sehlstedt intervjuade en tjej från Syrien.
– Hon hade en mycket positiv syn på Sverige. Det kändes hoppfullt att få möta den inställningen från en annan person som har haft det tufft, säger Tuva Sehlstedt.

Hugo Wallin och hans intervjuperson pratade en del om mobbning.
– Han hade haft svårt att få kompisar. Det var intressant att han kunde öppna upp sig om lite tyngre ämnen men han behövde inte svara på alla mina frågor.
– Min person var också väldigt öppen, hon pratade om sina släktingar som var kvar i Syrien, säger Tuva Sehlstedt.

De tyckte att upplägget med intervjuerna fungerade bra där två par satt bredvid varandra. Men det var också lite nervöst. Först pratade de lite allmänt om vad eleverna tyckte om Sverige och hur de kom hit. Sedan kom de in på framtidsplaner och familjesituation.
– Jag var lite spänd över hur jag skulle beskriva min person och hennes situation men hon blev nöjd. Det kändes viktigt. Jag kommer ihåg att jag ville göra den bästa texten som jag kunde.

Efter intervjuerna så hade de viss kontakt men inte nu längre.

Båda tycker att det är ganska uppdelat mellan olika nationella program och mellan nationella program och introduktionsprogrammen.
– Eleverna på språkintroduktion sa att de var väldigt tajta men att de sällan pratade med andra elever, säger Tuva Sehlstedt.
– Man är väldigt mycket i sitt eget med tajta scheman och annat. Det är också en väldigt stor skola så det är svårt att få en bild av vad som sker i andra klasser, säger Hugo Wallin.

Skrivlust. Tuva Sehlstedt och Hugo Wallin talar om sina skrivna porträtt av skolkompisar på språkintroduktionsprogrammet.
Foto: Christopher Hunt

Rinchen Wangmo Tsering, som går på språkintroduktionsprogrammet, tycker att det under intervjuerna var spännande att få träffa elever från Sverige.
– I min klass är vi från många olika andra länder. Så det är bra att få veta lite mer om hur de andra eleverna har det, säger hon.

De pratade mycket om vad de gjorde på fritiden, vilken mat de gillade och hur de kom till Sverige, berättar båda.
– Jag tycker inte att det var svårt eller jobbigt att svara på frågorna, säger Keivan Muhammadi, som kommer från Iran.

Båda trivs i Nacka gymnasium och hoppas på att kunna börja på ett nationellt program till hösten nästa år.
– Jag får se vilken skola jag kommer in på, säger Rinchen Wangmo Tsering, som kommer från Tibet.

Hon ser sin intervjuperson i korridorerna ibland. Men de umgås inte på fritiden.

Keivan Muhammadi träffar då och då killarna från naturvetenskapsprogrammet som var med på intervjuerna.
– Vi snackar en del och äter lunch tillsammans ibland. Det gjorde vi inte förut.

Så görs invervjuerna

  • Eleverna får förbereda sig genom att gå igenom intervjuteknik.
  • Under intervjuerna delas eleverna upp i grupper om fyra personer.
  • Intervjuerna pågår i cirka två timmar. Saft och kakor finns framme för att bidra till ett avslappnat samtalsklimat.
  • Eftersom några elever från språk­introduktion varit en kort tid i Sverige så kan språket bli ett hinder. Det kan lösas genom att de eleverna får sitta bredvid klasskompisar som varit här under en längre tid.
  • Eleverna från naturvetenskaps­programmets första år skriver person­porträtt som ska innehålla miljö, personbeskrivningar och fakta.
  • Eleverna från språkintroduktion skriver personbeskrivningar.

Fotnot: På Skolportens webbplats finns en utvecklingsartikel om projektet.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com