Ingår i temat
Betyg & bedömning
Läs senare

Här hänger det på håret

Betyg & bedömningTretton dockor och lika många elever är redo. Det är dags för ettorna att göra sina första håruppsättningar i långt hår. Ett slags prov i hantverket.

av Björn Andersson
14 dec 2018
14 dec 2018
Jobben lockar. Hanna Snahr börjar få ordning på festfrisyren. Hon siktar på höga betyg i sina yrkeskurser. Det är viktigt när konkurrensen om jobben hårdnar, menar hon.
Foto: Fredrik Karlsson

Redan efter någon minut hör man de första hårfönarna brumma och ett par elever använder hårsprejen för att få styrsel på det som ska bli en sammanhållen knut.

Hanna Snahr arbetar med långa slingrande lockar.

– Sen ska jag sätta in blommor i håret. Frisyren är tänkt till bal eller bröllop, säger hon med blicken fäst på sin docka.

Det sista man gör innan betygen sätts ska man ha fått öva på under flera tillfällen.

Vid stolen intill jobbar Tuva Brolund med vad hon beskriver som en lite tuffare frisyr. Och mitt i salen, som liknar en stor hårsalong, sitter Britt-Marie Carlsson. Hon är frisörlärare här på Nobelgymnasiet i Karlstad.

I datorn läser hon elevernas arbetsbeskrivningar. De har också lagt upp en inspirationsbild för den frisyr de vill skapa. För ettorna är det oftast bilder på frisyrer men det kan också vara symbolbilder på höstlöv, en svan eller annat som inspirerar.

På en tavla i salen är kriterierna uppskrivna för det som ska bedömas under lektionen, som ingår i kursen hantverk introduktion. Viktigt att tänka på är form och balans, att inga nålar ska synas i håret, jämnhet och textur, hållbarhet och önskat resultat.

– Jag bedömer också deras dokumentation. Det är inspirationsbilden, arbetsbeskrivningen och deras egna reflektioner. Längre fram under utbildningen ska de kunna använda fler facktermer som hör till frisöryrket, säger Britt-Marie Carlsson.

Många val. Tuva Brolund och Hanna Snahr har redan valt vilka dockor som de ska använda till sina håruppsättningar. Dagens prov i hantverket dokumenterar de i text och bild.
Foto: Fredrik Karlsson

Hon betonar värdet av verklighetsanknutna uppgifter som är kopplade till yrket. Att karaktärsämnen i utbildningen ligger i fas med kommande arbetsuppgifter.

– Vi har bra förutsättningar här på skolan med våra lokaler.

Tvåorna och treorna har kundpass på skolan. För tvåorna blir det ett par tillfällen på vårterminen och för treorna en till två gånger i veckan hela läsåret. I dag har några  tvåor fått göra håruppsättningar på personer som ska på en akademisk högtidsdag på Karlstads universitet  och stylisterna har gjort makeup.

Kursen hantverk introduktion omfattar 200 poäng och pågår till slutet av nästa år.

– I dagens moment får jag inte in alla förmågor men en ganska stor del. Det sista man gör innan betyget sätts ska man ha fått öva på under fler tillfällen.

Ett annat underlag för betyg och bedömning är apl. Eleverna dokumenterar en del uppgifter i bild och text på sina arbetsplatser.

Britt-Marie Carlsson.
Foto: Fredrik Karlsson

– Under apl ser vi vad eleverna har lärt sig här på skolan till exempel med våra kunder. Det är viktigt att besöka apl-platserna och kolla av med handledarna hur det går. Besöken blir också ett sätt att hålla mig uppdaterad om branschen, berättar Britt-Marie Carlsson.

De håruppsättningar som ettorna gör i dag kommer även att bedömas av en annan lärare på skolan. Varje docka har ett nummer.

– Den andra läraren tittar på frisyrerna tillsammans med mig. Hon bedömer en siffra kan man säga men vet inte vilken elev som gjort vilken frisyr. Jag tror att det ger en viss kvalitetssäkring med ett bredare bedömningsunderlag. Det kan vara så att hon ser något som jag har missat.

Det händer att åsikterna skiljer sig åt vid sambedömning men det handlar inte om skillnader på ett par betygssteg, möjligen ett.

Britt-Marie Carlsson skulle vilja ha mer tid till de elever som strävar efter de högsta betygen.

– Det blir mycket fokus på elever som kanske har svårigheter och som man ger stöd för att de ska nå ett E. De elever som ganska lätt når ett C skulle kanske kunna nå ett B eller A med mer handledning och utmaningar. Men de får ofta klara sig själva.

Får jag godkänt och kanske C eller D i några ämnen så känns det bra.

Hanna Snahr och Tuva Brolund har siktet inställt på frisöryrket. För ett ögonblick släpper de händerna från dockornas hår för att dokumentera sina arbeten i datorn och lägga in några bilder.

Tuva Brolund tänker en del på hur hennes betyg kommer att bli.

– Jag har dyslexi så därför har jag haft det lite svårt i skolan. I högstadiet hade jag olika hjälpmedel med inläst material och olika dataprogram. Så jag hoppas att det ska fungera här på gymnasiet. Det är mycket skrivande och teori även i frisörkurserna, säger hon.

Dagens praktiska uppgift tycker hon känns mer avslappnad jämfört med skriftliga prov.

– Det är alltid roligare att få jobba med händerna.

Hon har inte satt upp några konkreta mål för vilka betyg hon vill nå i de olika ämnena.

– Får jag godkänt och kanske C eller D i några ämnen så känns det bra. På ett sätt känns det viktigare att få de högre betygen i frisörämnen än i till exempel matte. Det är ju frisör jag vill jobba som, säger Tuva Brolund.

Klasskompisen Hanna Snahr jagar inte i första hand de högsta betygen.

– Jag gör det bästa jag kan men är en sådan person som är nöjd med E. Åtminstone i de ämnen jag har svårt för, som matematik. Men visst vore det bra med högre betyg i frisörämnena. Det kan vara en fördel då det är hård konkurrens om jobben, säger Hanna Snahr innan hon finjusterar sin frisyr.

Bedömer balansen. Läraren Britt-Marie Carlsson tittar på symmetrin i frisyren. Saga Westlund är mest nöjd med ena sidan.
Foto: Fredrik Karlsson

Nästan alla i klassen börjar bli klara när en stickande lukt sprider sig. Det är en locktång av konisk modell som har legat mot en plastlåda med hårsnoddar. Med vana fingrar drar Britt-Marie Carlsson bort den smälta plasten från tången och slänger den i papperskorgen.

– Tur att det inte stelnat, säger hon och möts av skratt från några elever.

En elev är lite missnöjd, eller så har hon kanske höga krav.

– Fan det ser ut som ett råttbo, är kommentaren som hörs i salen.

Vid en annan stol tycker Saga Westlund att hennes frisyr blivit lite asymmetrisk i nacken.

– Det är viktigt att ta ett steg bakåt från stolen för att kunna se helheten, råder Britt-Marie Carlsson och undrar vilken sida som eleven tycker är bäst.

– Jag är lite nöjd med den högra, svarar Saga Westlund.

– Du ser, det finns alltid något som är bra, säger hennes lärare.

Alla artiklar i temat Betyg & bedömning (7)

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com