Ingår i temat
Över ämnesgränserna
Läs senare

Här får sex ämnen rum på samma gång

Över ämnesgränsernaHur såg en bilverkstad ut för snart hundra år sedan, hur fungerar den i dag och hur kommer den att förändras?
Med den frågeställningen inleder lärarna Nicklas Nilsson och Francis Larsson ett ämnesövergripande arbetsområde.

av Björn Andersson
26 Okt 2018
26 Okt 2018
Teorikoppling. Francis Larsson, lärare i samhällskunskap och historia, får med sina ämnen i projektet om arbetsmiljö och säkerhet.
Foto: Patrik Lundin

Det är år 1927 och Francis Larsson och Nicklas Nilsson håller på att förvandla sin gamla smedja till en bilverkstad med tillhörande bensinmack. De tänker att det är förbi med häst och vagn nu när Volvo har släppt sin första personbil.

Vi bryter ner frågorna och försöker göra kopplingar till examensmålen. Om man tittar för mycket på kunskapskraven så försvinner helheten.

En av de anställda får plötsligt en bil över benen. Han skadar sig svårt och kan aldrig komma tillbaka till jobbet som bilmekaniker. Den skadade får en liten ersättning och nya arbetare står på kö för att få jobba i den rökiga fabriken, trots att riskerna är många.

Så här introducerar Nicklas Nilsson, lärare i fordonsämnen, och Francis Larsson, lärare i samhällskunskap och historia, ett nytt case på Yrkesplugget i Uppsala.

Eleverna på transport– och fordonsprogrammets första år ska arbeta med arbetsmiljö och säkerhet i drygt sex veckor. Nu lägger eleverna upp en mall i sina paddor. Frågorna omfattar yrkesämnen, svenska, historia, samhällskunskap, engelska samt idrott och hälsa.

En av uppgifterna är att på engelska beskriva hur ergonomin har förändrats i arbetslivet från 1927 till i dag och hur den kommer att vara år 2068. En annan övning är att rita stolpdiagram, linjediagram och cirkeldiagram för insamlad data om skador i arbetslivet.

Inspirerar. Nicklas Nilsson, lärare i fordonsämnen, stämmer av hur det går för eleverna att komma i gång med frågor om säkerhet på en arbetsplats. Det gäller att få till case som är lärorika och lockande.
Foto: Patrik Lundin

Framme vid tavlan visar Nicklas Nilsson bilder på de första bilarna och frågar klassen vilka paralleller man kan dra till i dag när det gäller förändringar i den tekniska utvecklingen.
– El kommer att ersätta fossila bränslen, säger Jonathan Sundström.
– Precis, och vi kommer att få fler självkörande bilar, tillägger Nicklas Nilsson.

Sedan går lärarna igenom säkerheten i dagens bilverkstäder.
– I dag har vi utsug för avgaser, lyftar och bockar. Fettet är inkapslat så bilarna är renare i underredena, säger Nicklas Nilsson.
– Och om någon blir skadad i dag så finns sjukförsäkring. Man får ersättning av Försäkringskassan, tillägger Francis Larsson.

Sedan börjar eleverna arbeta enskilt med frågor om arbetsmiljö, sysselsättningsgrad och anställningsskydd.

Nicklas Nilsson och Francis Larsson tycker att case, som omfattar flera ämnen, ger en bra överblick både för elever och lärare. De flesta pågår i cirka fem veckor och uppgifterna har tagits fram av lärarna gemensamt. En utmaning är att få med samtliga ämnen naturligt.
– Ibland kan det bli lite krystat, men vi har utvecklat det efterhand. Nu har vi en bra helhet som jag tror gör det lättare för eleverna att få sammanhang i lärandet. Kurserna i fordonsämnena får jag med på ett bra sätt. Branschkurserna har en väldigt stark koppling till samhällskunskap, så i stället för att jobba dubbelt så kan en av oss planera de lektionerna, förklarar Nicklas Nilsson och får medhåll av sin kollega Francis Larsson.

Alla elever får samma mall där frågorna oftast ska besvaras skriftligt, men en del elever, med till exempel läs- och skrivsvårigheter, kan behöva anpassningar som att få svara muntligt. Skolan har också en kunskapsverkstad där eleverna kan få extra stöd.

Laddade. Robin Sandell Åström och Frida Adolfsson tycker att Yrkes­pluggets satsning på case ger bra överblick i alla ämnen. Men det är roligast att få jobba med bilarna, som en ny Volvo på laddning.
Foto: Patrik Lundin

När innehållet planeras utgår lärarna från ämnenas syften och examensmålen.
– Vi bryter ner frågorna och försöker göra kopplingar till examensmålen. Om man tittar för mycket på kunskapskraven så försvinner helheten och varje lärare börjar fokusera på sitt ämne. Med examensmål ser man mer utanför sin bubbla, säger Francis Larsson.
– Det är examensmålen som är viktiga i slutänden, och det gäller att göra det attraktivt med uppgifter som blir tilltalande och lärorika för eleverna, tillägger Nicklas Nilsson.

En del lektioner har de tillsammans, men begräsningar finns då lärarna kan vara schemalagda med andra lektioner eller uppgifter. Vid introduktionen av ett nytt område försöker Francis Larsson ha med en lärare i byggämnen med eleverna på bygg- och anläggningsprogrammet och en lärare i fordonsämnen med elever från transport- och fordonsprogrammet.

Ibland är han ute i fordonsverkstan eller i bygghallen och pratar med eleverna.
– Då försöker jag smyga in delar av casen. Där kan det till exempel blir naturligare att prata om säkerhetsåtgärder eller arbetsmiljö.

En del övningsuppgifter i till exempel engelska och svenska ingår inte i casen. Men examinationer utöver de uppgifter som finns i mallen försöker lärarna undvika.

I casen kan eleverna nå alla betygssteg. Resultatet avgörs av hur de har löst frågor och uppgifter.
– Vi ger feedback i dokumenten om vad de kan utveckla och det lyfter dem till nästa nivå i en formativ bedömning, förklarar Francis Larsson.

Skolan lägger störst tyngdpunkt på case i årskurs ett, men de ämnesövergripande arbetena ingår också under andra året. En uppgift handlar om första världskriget, med det historiska perspektivet, hur religion kunde användas för att motivera soldater i skyttegravarna och i naturkunskapen om energi och den industriella revolutionen.

Målinriktade. Lärarna Francis Larsson och Nicklas Nilsson utformar ämnesövergripande case. Helheten får de genom att utgå från examensmålen.
Foto: Patrik Lundin

Robin Sandell Åström och Frida Adolfsson, som går första året, ser fram emot att börja med det nya avsnittet om arbetsmiljö och säkerhet. De tycker att modellen på skolan fungerar bra.
– Det är skönt att få allt samlat. Det blir mer ordnat och man undviker att få flera prov samtidigt som det kan bli när lärarna inte har koll på varandra, säger Frida Adolfsson.
–  Vi slipper en massa små prov, men det gäller att vara noga med hur man skriver uppgifterna och att man går in på djupet om man vill ha höga betyg, tillägger Robin Sandell Åström.

Allra bäst trivs de med de praktiska uppgifterna med bilarna. Skolan har nya lokaler med en stor ljus fordonshall. Här finns en lite krockad rallybil, en gammal 240 och en nyare Volvo med mer elektronik.

Nu bekantar de sig med inställningen av halvljusen på den nya bilen. Sedan ska de kontrollera oljan.
– Hittills har vi haft mycket teori i verkstaden. Vi har pratat om däck med dimensioner och fälgar och fått in matematik med cirklar och sånt, berättar Robin Sandell Åström.
– Senare ska vi få jobba mer med bilarna, säger Frida Adolfsson och ser förhoppningsfull ut.

Under lektionerna i samhällskunskap har Francis Larsson skapat frågesport med programmet kahoot.

Några frågor handlar om att jämföra hur många timmar en arbetsvecka är i Sverige respektive Sydkorea, vilken kroppsdel som är vanligast att skada på jobbet och hur hög genomsnittslönen är. Eleverna svarar i rasande fart på sina paddor och staplar med svaren kommer upp på whiteboarden.

Så är den första lektionen om arbetsmiljö och säkerhet slut.
– Det verkar bli ett bra case, men svårare än det förra, säger Frida Adolfsson när hon går till lunch.
– Jo, vi höjer ribban lite för varje gång, svarar Nicklas Nilsson.

Alla artiklar i temat Över ämnesgränserna (7)

ur Lärarförbundets Magasin