Ingår i temat
Hållbarhet
Läs senare

Han sätter frågan om miljön i rullning

HållbarhetVid en första anblick rimmar fordons- och transportprogrammet illa med hållbar utveckling. Naturkunskapsläraren Jan Bertilsson ser möjligheter.

04 apr 2019
Han sätter frågan om miljön i rullning
Foto: Thomas Harrysson

Jan Bertilsson, lärare på Vänergymnasiet i Mariestad, vill vara en trovärdig förebild i hållbar utveckling. Han har byggt ett plusenergihus av skog som han själv odlat, han har startat ett vindkraftverk och åker elbil som laddas hemma med solceller. När han tar med sig eleverna ut och tittar på skog och ekosystem visar han upp sitt eget hus och levnadssätt.
– Ibland är de lagom uttråkade, ibland glada. Men jag tror att någon kan tänka till och få en annan infallsvinkel, säger Jan Bertilsson, som undervisar i naturkunskap och matematik.

På skolans mark anordnar han för femte året i rad en mässa för hållbara transporter för fordons- och transportprogrammet.
– Det är ett sätt att tvätta bort litegrann av den smutsiga stämpeln på transportsektorn. Att visa att det finns mindre miljöbelastande sätt och att vi är på väg mot en mer hållbar framtid, säger Jan Bertilsson.

Han bjuder in en rad företag som har utvecklat hållbara transportalternativ.

Årets upplaga har fokus på elfordon. Företag presenterar bland annat satsningar på el inom logistiken och flera fordonstillverkare visar upp sina eldrivna fordon. Det ska ge eleverna en bild av deras framtida yrkesmarknad. På mässan får de lyssna på föreläsningar, svara på frågor och provköra fordon. Allt tas sedan upp i undervisningen.
– Jag försöker utforma mässans program så att det ska svara till kunskapskraven, säger Jan Bertilsson.

Efter många år i grundskola sökte han sig till Vänergymnasiet, när han förstod att inte bara naturkunskapsämnena arbetar med hållbarhetsfrågor. Här måste även fordonslärarna förhålla sig till kunskapskrav om nya fordon och bränslen vilket skapar förutsättningar för samarbete.
– Sedan finns det givetvis en paradox i att ens jobba med de här frågorna i den här branschen, när man vet att den stör så mycket i hållbara frågor. Men jag tror inte på att stå och skälla på någon, jag vill visa på möjligheter i stället för problem, säger Jan Bertilsson.

På skolan har han skapat en miljödebatt. Tack vare honom bestämde sig skolledningen för att gå över från vanlig diesel till en miljövänligare variant som delvis är gjord på tallolja, en restprodukt från svensk skog.

I undervisningen försöker Jan Bertilsson lyfta hållbarhetsperspektivet så mycket som möjligt. Utöver att gå igenom fotosyntes, ekosystem och växthus­effekten i naturkunskapen knyter han frågorna till kurserna för yrkeskompetensbevis, som innehåller krav på kunskaper om miljövänlig körning.

Eleverna som läser fordons- och transportprogrammet har en viss skepsis mot klimathotet och Jan Bertilsson är noga med att hålla sig saklig och inom kunskapskravens ramar. Han vill ingjuta hopp i ungdomarna i en fråga som kan te sig rätt mörk.
– Vi måste minska transporterna. Det är ju som att svära i kyrkan, så det pratar jag inte så mycket om. Man får välja sina strider för att nå ut med det här, säger Jan Bertilsson.

Han berömmer till exempel eleverna för hur de bidrar till ett hållbart samhälle, trots att de älskar att bränna runt med sina dieselbilar.
– De lagar sina bilar och de har inte det senaste. Klädkoden är gärna en overall. Det är spännande att det är saker som gynnar klimatet men som finns omedvetet hos dem.

Alla artiklar i temat Hållbarhet (8)

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com