Ingår i temat
Relationer
Läs senare

Håller hundratals relationer i form

RelationerMattias Fredin och hans kollegor undervisar 200 elever i veckan. Då är det minst sagt en utmaning att skapa goda relationer, särskilt med elever som inte vill delta på lektionerna för att de inte gillar ämnet.

Håller hundratals relationer i form
Avtryck. En stukad fot, omedelbar omsorg och ett naturligt tillfälle för Mattias Fredin att gå igenom grunderna för hur man lägger ett tryckförband. Julia Nordin Johansson, Hanna-Maja Stenberg, Felicia Svensson, Meow Phenphak, Samuel Vilbäck, Tim Bergström och Amanda Eriksson lyssnar noggrant. Foto: Maria Hansson

Det byggs ett Eiffeltorn i Maserhallen i Borlänge. Eleverna i S2S, samhällsvetenskapsprogrammets inriktning samhällskunskap år 2, staplar madrasser och placerar ut bollar i en av idrottshallarna. Under tiden delar Mattias Fredin, lärare i idrott och hälsa, in de 20-talet eleverna i två lag.

På ett sätt är det bra att undervisa många. Jag hejar ju på väldigt många elever.

Leken går ut på att kasta bollen till en lagspelare som står på madrasshögen i mitten av salen, själva Eiffeltornet. Men först ska spelarna passa till varandra sex gånger enligt ett antal regler.
– Det här bygger på ärlighet och att ni är schysta mot varandra. Tänk till lite nu och samarbeta, uppmuntrar Mattias Fredin.

Han undervisar i idrott och hälsa samt i samhällskunskap på Hagagymnasiet, ett par hundra meter från Maserhallen. Ett bra läsår stämmer schemat så att han åtminstone i några fall har samma elever i de båda ämnena. Men i år gick det inte. I Borlänge har man valt att låta kursen i idrott och hälsa löpa över två läsår och varje vecka träffar Mattias Fredin upp emot 200 elever, 80 minuter åt gången.
– Ja, i år blev det konstigt, det är lite synd. Har man eleverna i två ämnen så träffas man ju flera gånger och då lär man känna dem mycket bättre, säger han.

Koncentration. När Mattias Fredin intresserar sig för sina elever får han uppmärksamhet tillbaka, bland annat av Elin Ors Henriksson, Nuur Ali Farhan, Felicia Svensson, Johan Nordahl, Samuel Vilbäck och Julia Nordin Johansson. Foto: Maria Hansson

En fördel för Mattias Fredin är att han undervisar på samtliga program vilket gör att han rör sig i alla korridorer och över hela skolan. Det underlättar för att hålla kontakten.
– Och på ett sätt är det bra att undervisa många. Jag hejar ju på väldigt många elever i varje korridor, säger han.

En trappa upp i personalrummet skrapar Johan Sonesson sista tuggan ur matlådan. Han får tänka efter en stund men kommer snart fram till att han undervisar drygt 200 elever i idrott och hälsa det här läsåret.

Johan Sonesson är även lärare i historia och hälsopedagogik och han delar dessutom sin tjänst mellan Hagagymnasiet och Soltorgsgymnasiet, även det i närheten av Maserhallen. Men precis som för Mattias Fredin gick inte schemat ihop det här året. Så trots att han har tre ämnen undervisar han inte några av sina elever i mer än ett av dem.

Johan Sonesson tycker ändå att han lyckas skapa goda relationer med eleverna. Det beror delvis på hur han är som person, tror han. Han gillar att snacka med eleverna och slår sig gärna ner i korridoren hos någon han känner och på det viset lär han känna ännu fler.

Men det är också viktigt att jobba på relationerna, särskilt med dem som inte gillar ämnet. Det är genom goda relationer han kan ge eleverna möjligheter, dels att få ett betyg, dels att få en positiv upplevelse av ämnet, menar Johan Sonesson.

Han tror också att ämnet idrott och hälsa i sig ger ett extra utrymme för att skapa bra relationer med eleverna. Kanske särskilt för att nå dem som inte deltar.
– När man har fått i gång en aktivitet kan man ta tillfället i akt och snacka med dem som sitter bredvid. Efter ett tag kan man få reda på saker som ligger lite djupare än att de bara inte vill vara med. Lägger man lite kraft på att reda ut vad som ligger bakom så finns det ju också en möjlighet att de ändrar sig, säger han.

Vi kan få syn på sådant som andra lärare kanske missar.

Hos klass S2S är Mattias Fredin uppmärksam. En eftersläntrare får en välkomnande hand på axeln och han låter hela tiden blicken söka av vad som sker runt omkring. Gruppindelningen är medveten för att utveckla samarbetet mellan eleverna.

Att skapa bra relationer med eleverna är en viktig del av jobbet som lärare, tycker Mattias Fredin. Och trots att han bara träffar sina elever en gång i veckan håller han med Johan Sonesson om att idrottslektionen är ett bra tillfälle att komma dem lite närmare. I samtal med sitt arbetslag kan han i stort sett alltid säga något personligt om varje elev.
– Hur eleverna mår tar sig uttryck på ett annat sätt på idrotten, vi kan få syn på sådant som andra lärare kanske missar. Är det en elev som plötsligt inte är med på lektionerna så är det ju något som ligger bakom, säger han.

För att nå de elever som inte gillar ämnet handlar det om att hitta något som ändå kan locka dem till lektionen, menar Mattias Fredin. Han brukar ställa frågor, intressera sig och ta reda på vad de gör på fritiden.
– Det är jätteviktigt att se dem som sitter bredvid. Det finns ju en anledning till att de sitter där men ändå väljer att komma hit, säger han.

Det pågår flera idrottslektioner i Maserhallen den här förmiddagen. I den stora hallen har Staffan Eriksson, lärare i idrott och hälsa samt matematik, också delat upp sin klass i två grupper. De tidigare momenten under lektionen har alla varit inriktade på finalen – handbollsmatch. Och nu spelar de fyra lagen på historisk mark. Maserhallen är hemma­arena för Borlänge HK, handbollsklubben vars damer spelade hem SM-guld tre gånger under 1970-talet.

Humor. Mattias Fredin tar varje tillfälle i akt att byta några ord med enskilda elever och tycker att han ofta har något personligt att säga, trots att han undervisar 200 elever. Johan Nordahl drar gärna ett skämt. Foto: Maria Hansson

Klassen är stor, totalt 29 elever varav 25 befinner sig på golvet. De flesta är ombytta och krigar nu om bollen.

Bra relationer med eleverna är viktigt. Kan man skapa en förtroendefull relation ökar chansen att eleverna vill vara med, menar Staffan Eriksson som har tio grupper med mellan 22 och 29 elever i varje, plus 28 elever i specialidrott.
– Vi pratar mycket om det här i organisationen, till exempel hur vi kan hitta ett bemötande som funkar trots att vi har många elever. Eleverna ska ju få samma förutsättningar i idrott som i vilken annan kurs som helst, säger han.

Staffan Eriksson är även lärare i matematik, men undervisar inte i det just nu. Han ser en stor skillnad i antalet elever mellan olika ämnen. En del av kollegorna i de teoretiska ämnena har så få som 25 elever, en klass, under en termin.
– Träffar man en klass två gånger om dagen är möjligheterna att skapa bra relationer med eleverna så klart mycket större än för mig som träffar 250 elever en gång i veckan, säger han.

Handboll är tufft, eleverna chansar vilt och riskerar mycket. Staffan Eriksson följer spelet och gör då och då korta anteckningar i sin pärm. Anteckningarna, tillsammans med tider och andra resultat, ligger till grund för ett individuellt samtal som han har med eleverna i slutet av varje termin.
– Samtalet är ett bra tillfälle att möta eleverna på deras nivå. Jag frågar vad de har för målsättning, visar vad jag har noterat och berättar hur jag tänker. Jag försöker motivera dem till att hitta sin utveckling.

Alla artiklar i temat Relationer (7)

ur Lärarförbundets Magasin