Läs senare

Funkis i rampljuset

MusikUnder Luciaveckan sänder tre programledare live för att samla in pengar till Musikhjälpen. En ny lärarhandledning till programmet öppnar för diskussioner om funktionsnedsättningar.

14 Dec 2018
Årets värdar för Musikhjälpen är Daniel Adams-Ray, Farah Abad och William Spetz.
Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

När insamlingseventet Musik­hjälpen nu går av stapeln för elfte gången i rad är det på temat Alla har rätt att funka olika. Mellan den 10 och 16 december samlas pengar in för att stödja människor med funktionsnedsättningar världen över – allt från en glasbur på Stortorget i Lund.

För dig som vill uppmärksamma frågan i klassrummet finns en nyskriven lärarhandledning anpassad för gymnasiet. Materialet riktar sig främst till lärare i samhällskunskap, men passar även bra för ämnesövergripande samarbeten med till exempel svenskan. Det berättar läraren och läromedelsförfattaren Anna Holmlin Nilsson, som tagit fram handledningen på uppdrag av Utbildningsradion, UR.

Jag hoppas att det ska ge en känsla av att alla kan göra något.

– Det bästa med materialet är möjligheten till diskussion och att man ska kunna prata om det här utan att känna skuld för att man kan för lite. Jag har medvetet gjort frågorna väldigt öppna, även i den fördjupande delen. Jag vill att varje lärare ska kunna använda handledningen efter eget huvud och utifrån hur klasserna är sammansatta, säger hon.

Anna Holmlin Nilsson.

Lärarhandledningen tar avstamp i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, barnkonventionen och i FN:s mål för hållbar utveckling, Agenda 2030. Som introduktion finns en halvtimmes lång film producerad av UR, som Anna Holmlin Nilsson har gjort frågor till. Hon har även tagit fram ett diskussionsunderlag till olika begrepp och definitioner kopplade till temat.

Vad är det till exempel för skillnad på funktionsvariation och funktionsnedsättning? Vad innebär normbrytande funktionalitet, och hur kan funkis och funkofobi definieras? Generellt är vi nog ganska bra på att jobba med frågor om diskriminering i klassrummen, tror Anna Holmlin Nilsson. Men när vi fördjupar oss i en diskrimineringsgrund blir läget ett annat.

– Man känner nog till de här begreppen i viss mån. Men Musikhjälpens teman sätter alltid fokus på något som behöver uppmärksammas mer, det gäller här också. Terminologin är så specifik, därför är det viktigt att man går igenom den med eleverna.

Lärarhandledningen är indelad i tre delar: attityder, krig och fattigdom. Till varje del hör en eller ett par kortfilmer, knappt fem minuter långa. De handlar bland annat om Daniel i Rwanda, som tvingades sluta skolan på grund av sin synnedsättning, och om Sunita i Nepal som kämpar för barn med autism.

– Jag tycker att filmerna och de personliga berättelserna är jättefina. De griper tag i en, som Sunitas strävan och ihärdighet, säger Anna Holmlin Nilsson.

Hennes råd till lärare som känner att de har begränsad tid att avsätta för utbildningsmaterialet, är att välja en del som går att koppla till något annat man redan arbetar med i klassen, eller ska jobba med framöver.

– Om man till exempel jobbar med kriget i Syrien kan man se filmen om funktionsnedsättningar i krig. Jag hoppas att materialet ska ge en känsla av att även om ingen kan göra allt, kan alla göra något.

Samlar in pengar från en glasbur

  • Musikhjälpen arrangeras av Sveriges Radio i samarbete med Radiohjälpen för att samla in pengar till ett särskilt område.
  • Under en vecka sänder tre programledare live i SR och SVT från en glasbur i en svensk stad, med stöd av artister och publik. Årets tema är funktionsnedsättningar och allas rätt att fungera olika.
  • Värdar är skådespelaren William Spetz, artisten Daniel Adams-Ray och programledaren Farah Abadi. 

ur Lärarförbundets Magasin