Läs senare

Film om fylla fick juryns pris

Filmen ”berör genom dramaturgi och kreativt visuellt berättande”. Det var juryns motivering när tvåorna på Campeon Frigymnasium vann den årliga tävlingen Prata om alkohol.

av Anna-Karin Hallonsten
06 feb 2020
06 feb 2020
Film om fylla fick juryns pris

Filmen drar i gång och en tonårstjej lämnar hemmet. Glad och klädd för fest. Väl framme växlar bilden om till tecknat format och ett antal shots ställs fram på ett bord. Flickan tvekar men avstår och de andra skålar. Om och om igen. Snart kommer någon på att det vore häftigt att ge sig ut och åka bil.

Huvudpersonens vänner kliver in i bilen och kör iväg. Sedan händer det: KRASCH. Tjejen i baksätet stirrar med döda ögon medan blodet rinner ur mungipan. Bilden växlar tillbaka från animerat till vanligt format och avslutas med en svartklädd person ståendes vid en gravsten. Budskapet är tydligt: Det här kan hända just dig.

Så valde tvåorna Linnéa Knutsson, Julia Stranovska, Nicole Miok och Isabella Thuvesson på Campeon Frigymnasium i Helsingborg att utforma bidraget till filmtävlingen Berätta för 100 andra. Tävlingen ingår i skolsatsningen Prata om alkohol och totalt lämnades 200 filmbidrag från hela landet in, med en begränsad längd på en minut.

Haris Suljanovics tips

  1. Titta igenom föregående års bidrag för inspiration men också för att undvika att skapa filmer som liknar de tidigare. Hur kan vi skapa något ”nytt”?
  2. Diskutera med eleverna: Hur ser samhället ut i dag. Vill gruppen göra en blodig och actionfylld film eller en känslosam?
  3. Brainstorma. Vad är realistiskt att genomföra och vad behöver vi kunna för att göra en sådan film?
  4. Diskutera i grupp. Viktigt att eleverna är eniga om sin idé från start.
  5. Kör i gång.

Historie- och samhällskunskapsläraren Haris Suljanovic undervisar i kursen media, samhälle och kommunikation och berättar att tävlingen är direkt kopplad till skolans undervisning om trafiksäkerhet och om de risker som alkohol i trafiken för med sig.
– Eleverna betygsätts och uppdraget handlar mycket om att reflektera om medias roll i samhället, om källkritik och utvecklingstendenser. Allt ska ju gå väldigt snabbt i dag och här frågar vi oss vad det beror på. Jo, för annars tappar vi intresset, säger han och förklarar att en naturlig följdfråga i det här fallet är hur man ska förmedla ett budskap av det här slaget på så kort tid. Och vad som utmärker människans beteende.
– En del av arbetet som måste få ta lite tid är tankeprocessen kring vilken dramaturgi man ska använda sig av och hur en film ska bli trovärdig utan att bli överdriven? Och hur man skapar en film som känns unik. Det är det som kan vara lite svårt.

En av filmskaparna, Linnéa Knutsson, förklarar hur hennes grupp resonerade.
– När det gäller den här typen av frågor är det vanliga att filmen riktar sig till den som är ansvarig för en händelse. Men vi ville göra något nytt och väcka funderingar kring hur vi människor kan påverkas av andras handlingar.

Eleverna gör allt själva. De filmar, klipper, skapar musik och dokumenterar och motiverar sina val i en loggbok.
–  Min roll är att vägleda eleverna och få dem att fundera över opinionsbildning. Som lärare är det viktigt att förmedla att de hela tiden ska tänka efter varför de väljer att göra som de gör.

Och att eleverna uppmuntras att se och utnyttja varandras styrkor.

Linnéa Knutsson tycker att den största utmaningen var att få tiden att räcka till
– Vi ville så mycket och det var svårt att hålla sig till en minut. Men vi har även gjort en längre version.

Läraren Haris Suljanovic berättar att de tekniska färdigheterna som krävs för att skapa en film inte är hans starka sida.
– Jag hade behövt mer kunskap här men som lärare är det svårt att hinna med allt som arbetet innebär. Fast vi har en medialärare som hjälper till då och då och eleverna är förvånansvärt skickliga på teknik.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com