Läs senare

Feministikonen

AktuelltPrata om könsroller utan att skuldbelägga och fokusera på lösningar. Det rådet ger författaren och feministen Chimamanda Ngozi Adichie till gymnasielärare.

av Per Hagström
04 Jun 2018
04 Jun 2018
Foto: Wani Olatunde

Det råder spänd förväntan i ett klassrum på Fryshusets gymnasium i Stockholm. Eleverna kramar lappar med förberedda frågor. Vid bakre väggen trängs lärare och inbjudna journalister.Plötsligt går ett sus genom församlingen. Dagens huvudperson, den nigerianska succéförfattaren Chimamanda Ngozi Adichie, har siktats utanför skolan på väg ut ur en taxi. Hon är på blixtvisit i Sverige och gör ett stopp här för att prata med elever och signera sin bok Alla borde vara feminister. Snart kommer hon in i klassrummet vänligt leende och drar i gång diskussionen utan närmare introduktion.
– Det finns inga dumma frågor. Okunskap är bara en möjlighet att lära. Och om ni har fel så är det inget problem för jag kommer att få er på bättre tankar, säger hon och skrattar

Jag hoppas på en riktig revolution.

Första frågan från eleverna är hur man kan förstå förtryckaren i det patriarkala samhället, det vill säga mannen.
– Oj, det var djupt. Männen som grupp har mycket av makten. Men förtryckaren är själva strukturen kring genus och idéerna om manlighet. Den strukturen är dålig även för män, svarar Chimamanda Ngozi Adichie.

Kommer metoo göra samhället mer jämställt? undrar eleverna sedan.
– Jag hoppas på en riktig revolution. Men historien har visat oss att vi ofta tar två steg framåt och ett tillbaka.

Chimamanda Ngozi Adichie

Bor: Nigeria och USA.

Gör: Författare till internationella boksuccéer som En halv gul sol och Americanah. Hennes bok Alla borde vara feminister delades för ett par år sedan ut till samtliga svenska gymnasieelever i årskurs två. Det finns även en lärarhandledning kopplad till boken.

Aktuell: Var en av talarna vid The Stockholm Forum on Gender Equality och gjorde då en avstickare till Fryshusets gymnasium i Stockholm.

Efter boksigneringen får Tidningen Gymnasiets reporter audiens med världsstjärnan.

Har du några råd till gymnasielärare som ska undervisa om jämställdhet?
– Lärarna vet nog bäst själva. Men jag tänker att det handlar om att inte skuldbelägga pojkar utan beskriva bristande jämställdhet som ett samhällsproblem vi behöver fixa tillsammans.

Och hur får man pojkar att förstå flickors perspektiv?
– Jag märker att pojkar ofta är snabba att avfärda flickors berättelser med att det inte handlar om kön, utan att orsaken är a, b eller c. Men om jag var lärare skulle jag säga åt dem att inte stänga ner konversationen utan lyssna.

Hur var din egen gymnasietid?
– Jag var en väldigt trumpen, intellektuell och besvärlig tonåring och bar det som en sköld mot all den vanliga skit som flickor tvingas utstå.

ur Lärarförbundets Magasin