Ingår i temat
Stress på jobbet
Läs senare

De tränar bort stressen

Stress på jobbetKom igen, tänj, en till klarar du! Orden ekar från utegymmet när lärarna har friskvård varje vecka.
– Det här är viktigt för konditionen, rörligheten och för att minska stressen i vardagen, säger ledaren Katarina Lindwall Kock.

av Björn Andersson
24 okt 2019
24 okt 2019
Flitig grupp. Varje vecka samlas lärarna på Östra Gymnasiet för att träna. Katarina Lindwall Kock ser till att hela kroppen får en genomkörare med styrka, smidighet och kondition.
Foto: Anders G Warne

Klockan närmar sig halv sex på kvällen och nio lärare i träningskläder går och småspringer mot utegymmet i närheten av Östra gymnasiet i Skogås. Solen skiner lite än. Luften är klar och lite kylig. Det är dags för veckopasset i friskvård.

Det är skönt att få i gång kroppen och bli starkare i vissa muskler. Det är också ett sätt att motverka stress.

Irene Diaz går sist i kön. Hon är inte helt bekväm med att jag och fotografen är på plats.
– Oj, jag som inte har varit med här på jättelänge. Har nog haft uppehåll i fyra år. Egentligen är det ju viktigt att hålla i gång. Jag är lite äldre lärare så då tar det med stress och alla uppgifter i yrket. Så nu är det dags för en nystart för att få mer kraft och energi, säger Irene Diaz, som är lärare i biolog och spanska och som medger att hon har tjuvtränat lite i veckan för att klara dagens friskvårdstimme.

Så här minskar du stressen

  • Ta dig tid att motionera. Det skyddar mot sjukdomsframkallande stress.
  • Skapa tid för återhämtning och avkoppling. Våga släppa jobbet.
  • Stäng av mobilen. Den behöver inte vara på jämt.
  • Prata på arbetsplatsen om vilken policy som gäller. Finns det en viss tid som man inte får mejla? Kan det vänta till nästa dag?

Matilda Björkander, som är lärare i franska, svenska och svenska som andraspråk, märker av den trend som finns i samhället om att hålla sig i form.
– Man påverkas ju medvetet eller undermedvetet. Det talas mycket nu om att träna för att bli hjärnstark, tänka klarare. Man ska också äta rätt och nyttigt. Jag springer en del på fritiden och går på det här passet, säger hon.

Ledare för passet är så klart en av skolans lärare i idrott och hälsa Katarina Lindwall Kock. Hon har hållit i gång sina kollegor med det här träningspasset i över tio år. Kondition och styrka är fokus på övningarna.
– Det brukar komma ett tiotal lärare på passen. Det är inte så många med tanke på alla anställda men det är värdefullt för dem som kommer. Vi har funnit att den här tiden, sen eftermiddag på måndagar är bäst. Många har svårt att komma loss på sin friskvårdstimme dagtid, berättar Katarina Lindwall Kock, som är klädd i svarta träningskläder.

Lars Rådvall, lärare i matematik, fysik och kemi, är en flitig besökare på träningspassen. I dag har han tagit täten på väg till utegymmet.
– Det är skönt att få i gång kroppen och bli starkare i vissa muskler. Det är också ett sätt att motverka stress. Jag springer en del på fritiden också. Mitt friskvårdsbidrag brukar jag använda till massage, säger han.

Pekar framåt. Katarina Lindwall Kock, lärare i idrott och hälsa, leder träningen för sina arbetskamrater. En tradition som har pågått i tio år.
Foto: Anders G Warne

Så är gruppen framme på gärdet där utegymmet ligger.
– Ställ er två och två. Gärna jämnstora, hojtar Katarina Lindwall Kock.

Knäböj står tidigt på programmet och sedan blir det en tävling där man ska försöka kulla varandra på vaderna. De åtta lärarna snurrar runt likt brottare. Några par är mer tävlingsinriktade.
– Ingen träffade, det blev noll noll, säger Lars Rådvall till sin träningskompis.

Efter en kvart har alla fått upp värmen och svettdroppar börja synas i pannan. Barkbitar har fastnat på kläder och armar efter att lärarna har rullat runt på den mjuka marken

Katarina Lindwall Kock ser nöjd ut.
– Det är viktigt att träna inte bara för styrka, rörlighet och kondition utan även för att få ett avbrott och stressa av. Vissa perioder märker man att vi lärare har kortare stubin och olika stressymtom. Speciellt i samband med betygsättning och utvecklingssamtal då det är mycket dokumentation. Man måste ha på fötter och kunna redovisa resultat i matriser och omdömen för elever och föräldrar.

När Katarina Lindwall Kock började jobba som lärare hade hon en pärm för att föra in närvaro.
– Det var min enda dokumentation. Nu lägger jag minst lika mycket tid vid datorn som på att ha idrottslektioner, berättar hon.

Ibland leder hon extrapass i träning för lärarna på Östra gymnasiet. Till exempel om det är föräldramöte en kväll så kanske personalen vill träna i väntan på att mötet ska börja.

Skolan har också friskvård som musiklärarna håller i. Bland annat spelar lärarna i olika band. Danskurser brukar hållas på skolan och en årlig volleybollturnering och danstävling mellan lärare och elever. En dag i veckan erbjuds också yoga av en instruktör.
– Allt sådant är egentligen friskvård. Även om man är trött är inte vändningen att gå hem och lägga sig på soffan. Det är viktigt med aktiviteter som bryter av från jobbet och ger oss energi.

Träningsglädje. Irene Diaz gör comeback efter en tids uppehåll från friskvårdspasset. Hon tycker att träningen med kollegorna ger energi och rensar bort en del stress.
Foto: Anders G Warne

Dagens pass går mot sitt slut. Knäböj, marklyft, bröstpress, chins och utfall. Alla har gjort allt efter egen förmåga.

Irene Diaz har precis kommit tillbaka från löprundan. Hon får den klassiska sportfrågan: hur känns det?
– Vet inte just nu. Får se hur mycket träningsvärk jag har i morgon, säger hon och skrattar samtidigt som hon pustar ut. 

Tips från coachen

Katarina Lindwall Kock,
lärare i idrott och hälsa.

Vinster med träning

  • Vi blir smartare, får bättre minne, rensar ut stresshormoner ur kroppen. 
  • Vi stärker kroppens viktigaste muskel, hjärtat. Ju starkare hjärta, desto mind­re slag för hjärtat under din livstid.
  • Vi slipper förhoppningsvis ha ont i rygg och nacke.
  • Vi får en stark bål, starka ben och en bättre hållning med hjälp av styrketräning.
  • Vi förbränner kalorier, om man har det som mål.
  • Vi blir piggare och gladare, endorfiner frigörs när vi tränar.

Alla artiklar i temat Stress på jobbet (6)

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com