Ingår i temat
Valår i klassrummet
Läs senare

De tar plats i maktens centrum

Valår i klassrummetTempot är högt, debattinläggen livliga och ingen sover. När riksdagshuset fylls av gymnasieelever sätter de ungas åsikter agendan för en dag.

av Björn Andersson
05 Apr 2018
05 Apr 2018
De tar plats i maktens centrum
Timeout. Tilda Enstedt, Kristina Norén och Tilda Eriksson passar på att ladda med ny energi inför debatten i riksdagshuset. Foto: Marc Femenia

På uppmaning av riksdagens talman Urban Ahlin står Kristina Norén i riksdagens talarstol och läser ett debattinlägg. Bakom henne visar den digitala klockan hur lång tid av de två minuterna som återstår.
– Herr talman! I dagens Sverige är det tillåtet att anordna motdemonstrationer mot en annan pågående demonstration. Vissa tycker att det ska förbjudas vilket jag inte håller med om, säger hon med tydlig röst och menar att ett förbud skulle äventyra demokratin.

Eleverna förstår att det är hårt arbete om man ska vara aktiv riksdagsledamot.

Om någon timme kommer flera kända politiker att ta plats i den stora plenisalen. Finansministern, försvarsministern och gymnasieministern är på ingång. Lite som det brukar vara i riksdagen, men en sak är annorlunda i dag. Alla 349 platserna är upptagna av elever från olika gymnasieskolor. Det är Ungdomens riksdag och även läktaren är full med elever och lärare.

Kristina Norén är här med två klasskompisar från Kungsängsgymnasiet i Sala. Efter debattinlägget i talarstolen känner hon sig ännu mer taggad.
– Innan mitt tal var jag nervös men nu vill jag upp igen. Det är häftigt att ha fått vara i talarstolen.

Debattinlägget och andra förberedelser har de gjort på lektionerna i samhällskunskap.
– Vi är bara sju i klassen som går sam så vi har haft en del extralektioner, säger Kristina Norén.

I frontlinjen. Längst ner till vänster har Alva Haglund, Jim Alfredsson och Angelina Sachatorova från Vilhelmina fått sina platser. Inom kort kommer hela plenisalen att fyllas med gymnasieungdomar.

En annan grupp är från Malgomajskolan i Vilhelmina. De tre eleverna Alva Haglund, Angelina Sachatorova och Jim Alfredsson har fått platser i den främre raden i plenisalen. Deras debattinlägg handlar om att anonymitet på nätet hotar demokratin. När journalister och förtroendevalda utsätts för anonyma angrepp så behöver polisen mer resurser för att ”säkerställa att yttrandefriheten används på rätt sätt”.

Klassens motion tar upp att förtroendet för politiker minskar: ”Det finns många förklaringar till varför människor inte känner tilltro till demokratin. Den första anledningen som vi ser är att politiker måste visa intresse för hela samhället genom att resa runt i hela landet och inte bara i de större städerna och södra delarna av landet.”
– Till exempel vore det bra om politikerna besökte skolorna mer, säger Alva Haglund.

Strax före åtta öppnade entrén till riksdagshuset och efter samlingen i kammaren har elevernas motioner presenterats i olika utskott. De leddes av två riksdagsledamöter som berättade hur arbetet i ett utskott går till och fördelade ordet mellan eleverna.
– Man får kunskaper om hur de jobbar i riksdagen med olika utskott och grupper. Det är ganska mycket jobb för att demokratin ska fungera, säger Angelina Sachatorova.

Tema om demokrati

  • Ungdomens riksdag har genom­förts tio gånger sedan 1998.
  • Syftet är bland annat att eleverna ska få en känsla av att politik är viktigt. Årets tema var ”Demokrati – inflytande, delaktighet och engagemang”.

Eleverna går i trean på samhällsprogrammet och får rösta i år. Alla vet vilket parti de kommer att välja.
– Jag är ganska intresserad av politik. Efter den här dagen blir nog intresset större, säger Jim Alfredsson.

En sak är han förvånad över:
– Jag trodde att kammaren skulle vara större än vad den är. Den upplevs nog större på tv och från läktaren. Men jag är imponerad över allas insatser.

Han är på väg för att äta lunch i Sammanbind­nings­­banan, ett nära 50 meter långt rum som fungerade som transportväg i den tidigare tvåkammarriksdagen. Flera elever väljer att äta i den pampiga trapphallen. Det är en avslappnad stämning när de sätter sig på lediga trappsteg för att äta dagens rätt, kikärtsgryta gjord på kokosmjölk och ris. Till kaffet blir det chokladbollar. Kontrasten är stor och medelåldern betydligt lägre jämfört med en vanlig dag i riksdagen. Till det yttre är ungdomarna ändå ganska lika de äldre riksdagsledamöterna, åtminstone killarna.
– Vi blev rekommenderade att klä upp oss, säger Victor Carlsson, som likt sina klasskompisar från Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg har mörk kavaj och slips.

Senare under dagen ska han läsa upp debattinlägget om att yttrandefriheten bör stärkas.

Tar debatten. Moa Grek Sundberg från Eksjö gymnasium i ordväxling med finansminister Magdalena Andersson. De andra ministrarna är på tur för att svara på frågor från gymnasieelever. Foto: Marc Femenia

Ett annat inslag i Ungdomens riksdag är frågestunden när eleverna får ställa ministrarna till svars. Då är det fritt fram att välja olika ämnesområden medan temat i alla debattinläggen ska vara demokrati och yttrandefrihet.

Finansminister Magdalena Andersson går med snabba steg mot plenisalen. Hon menar att temat för dagen är viktigt.
– Det är högaktuellt med tanke på hur demokratin kan hotas av extrema grupper och hur fri press och yttrandefrihet ifrågasätts i vissa delar av världen. Ungdomens riksdag är en av höjdpunkterna under året.

Moa Grek Sundberg från Eksjö gymnasium ställer frågan om vad regeringen gör i budgeten för att flyktingar ska komma i arbete fortare. Finansministern svarar bland annat att snabbspår med subventionerad anställning är en av flera åtgärder.

Efteråt är Moa Grek Sundberg lättad över sin insats:
– Jag var väldigt nervös före, men blev lugnare när jag väl var framme. Finansministern gjorde mig också lugnare och skapade ögonkontakt. Men jag hörde inte riktigt vad hon svarade, jag var nog för upptagen med det jag skulle säga.

De fem eleverna från samhällsvetenskapliga programmet med inriktning samhälle i Eksjö har jobbat med debattinlägg, motioner och frågestund gemensamt och sedan valt ut det som passade bäst.

Erika Danielsson. Foto: Marc Femenia

Moa Grek Sundberg märker att hennes intresse för politik ökar nu när hon själv får rösta. Riksdagsbesöket bidrar också till engagemanget.
– Riksdagen känns så stor och maffig. Arbetet i utskottet på förmiddagen med alla motioner var också roligt. Det leddes av två riksdagspolitiker och kändes som att det var på riktigt, säger hon.

En av flera lärare som är på plats är Erika Danielsson från Malgomajskolan i Vilhelmina. Hon sitter på allmänhetens läktare och lyssnar på debattinläggen och frågestunden.

Erika Danielsson undervisar i samhällskunskap och har besökt Ungdomens riksdag ett par gånger förut. Hon tycker att det är värdefullt att eleverna får sätta sig in i hur arbetet i riksdagen fungerar med olika förberedelser, formalia, utskott och andra delar.

– Eleverna förstår att det är hårt arbete om man ska vara aktiv riksdagsledamot.

Hon tror att besöket i riksdagshuset och inte minst arbetet på skolan ökar engagemanget för politik hos eleverna. De ser möjligheten att påverka och föra fram sina åsikter.
– Klassen har lagt ner mycket tid på motionsskrivande på årets teman om demokrati och yttrandefrihet. Vi har haft en del ämnesövergripande arbete med svensklärarna om hur vi formulerar skrivelserna, berättar Erika Danielsson.

Det är inom ramen för Samhällskunskap 3 som eleverna har jobbat. Några delar som ingått är kunskaper om demokrati och mänskliga rättigheter, förmågan att analysera samhällsfrågor samt att söka och granska information från olika källor.

Efter besöket i Stockholm återstår en del arbete på hemmaplan. Eleverna från Malgomajskolan i Vilhelmina ska göra en presentation om vad det har inneburit att vara med och hur de har upplevt arbetet.
– Det här ska de sedan presentera för dem som går i ettan nu och som kanske ska åka iväg om två år. Då är det dags för nästa Ungdomens riksdag.

Alla artiklar i temat Valår i klassrummet (9)

ur Lärarförbundets Magasin