Ingår i temat
Valår i klassrummet
Läs senare

”Alla lärare har en politisk åsikt”

Valår i klassrummetLäraren och S-politikern Niklas Sigvardsson uppmanar sina elever att vara kritiska mot honom precis som mot andra källor. Men han tror inte att han är mer partisk än andra lärare.

av Per Hagström
06 apr 2018
06 apr 2018
Foto: Kajsa Juslin

När Niklas Sigvardsson gjorde sin VFU var det vissa äldre kollegor som rynkade på näsan åt hans politiska engagemang. Det passade sig inte för en lärare i samhällskunskap, tyckte de. Men han gav inte upp politiken för det. Tvärt om. I kommunvalet i höst är han en av toppkandidaterna för Socialdemokraterna i Jönköping.
– Alla lärare har en politisk åsikt även om de inte är lika öppna med den som jag. Men i klassrummet måste vi vara opartiska.

Kanske är han mer vaksam på sitt ideologiska bagage än andra.
– Just eftersom jag är politiskt aktiv så funderar jag mycket på det. Säger jag detta för att jag är socialdemokrat eller för att det finns vetenskapligt stöd för det?

Niklas Sigvardsson

Ålder: 27 år.

Bor: I Jönköping.

Gör: Gymnasielärare i samhällskunskap och ekonomi på Gislaveds gymnasium. Aktiv kommunpolitiker.

Partitillhörighet: Social­demokraterna.

Politiska uppdrag: Ledamot i stadsbyggnadsnämnden och ersättare i kommunfullmäktige i Jönköping.

Som lärare i samhällskunskap ingår det att undervisa i källkritik och då brukar han redovisa sin partitillhörighet och sina politiska uppdrag. Den vanligaste reaktionen är förvåning. I elevernas värld är en politiker någon som Stefan Löfven eller Annie Lööf.
– Det finns mycket politikerförakt och de tänker inte på att de flesta politiker är fritidspolitiker som lägger ner många timmar i månaden ideellt.

Niklas Sigvardsson undervisar även i ekonomi på ekonomiprogrammet och där har han fått pikar från elever som är med i Moderata ungdomsförbundet. Kan en företagarfientlig socialdemokrat verkligen undervisa i ekonomi? undrar de.
– Jag har fått säga att jag inte delar deras bild av partiets politik och förklara hur jag själv ser på saken.

Finns det några fördelar med att kombinera rollerna som lärare och politiker?
– Genom politiken får jag mycket av den omvärldsbevakning som jag behöver som ämneslärare. Jag läser inte bara vad Social­demokraterna tycker i olika frågor utan måste också lyssna in motståndarnas argument.

Och har du någon nytta av lärarjobbet i politiken? 
– Jag tror att jag blir mer nyanserad och mindre polariserande av att vara lärare eftersom jag måste vara opartisk i klassrummet.

Han är förstås intresserad av skolpolitik men kommer inte att ta plats i någon av nämnderna för skola och utbildning efter valet. Risken för jäv är uppenbar, menar han, även om han för närvarande jobbar på Gislaveds gymnasium i grannkommunen.
– Vi har en överenskommelse bland politikerna i Jönköping om att man som aktiv lärare inte ska sitta i en nämnd med ansvar för skolan.

Tror du att skolan blir en het fråga i riksdagsvalet i höst?
– Nej, inte som i förra valet. Det kan inte vara något självändamål att skolan alltid ska stå högst på agendan. Det vore synd om den ständigt var vårt största samhällsproblem.

Alla artiklar i temat Valår i klassrummet (9)

ur Lärarförbundets Magasin