Läs senare

6 frågor …

Aktuellt… till Kalle Röcklinger, sakkunnig i utbildningsfrågor på RFSU, som har utvecklat sajten Metodbanken för stöd till lärare som undervisar i sex- och samlevnad.

av Björn Andersson
24 okt 2019
24 okt 2019
Foto: Daniel Ivarsson

Vad är viktigt att tänka på i undervisningen om sex och relationer i gymnasieskolan där eleverna har väldigt olika erfarenheter?
– Att utgå från att det finns lika många erfarenheter, sexuella identiteter och intressen i klassen som det finns elever. Man kan fråga eleverna vad de vill veta mer om och hålla samtalen på generell nivå. Prata till exempel om de av oss som gillar någon av samma kön, de som har sex före äktenskapet eller de som vill vänta till efter äktenskapet. En allsidig lustbejakande och främjande sexualundervisning tror jag på, svarar Kalle Röcklinger.

Behövs Metodbanken för att lärarna saknar tips eller för att intresset är svagt för de här frågorna i skolan?
– Lärare tycker att det är viktigt med sex- och samlevnadsundervisning men det behövs konkreta verktyg och fortbildning. Skolinspektionens rapport visar att unga behöver mer sexualundervisning och möjlighet att föra samtal om normer och värderingar.

Jag har en känsla av att språket har blivit mer rakt på. Stämmer det?
–  Jag tycker att lärare ska använda de ord som de är bekväma med och kanske fråga eleverna vilka ord de använder. Jag tycker att man ska undvika ord som underliv. Vi använder orden kuk och fitta för att de unga ofta gör det. Och det är ett politiskt projekt för att återerövra de här orden som ofta används som skällsord. Det gäller att vara konkret i undervisningen. Vill man använda orden penis och slida så gör man det.

Samförstående är en del i Metodbanken. Vad kan man ta upp där?
– Det är viktigt att informera om den nya sexualbrottslagen och vad den innebär. Vi brukar också prata mycket om ömsesidighet, samspel, kommunikation och gränser. Man kan ta upp ja- och nejsignaler. Hur kan man ge signaler och hur man hanterar en nejsignal. Att säga härligt, mer eller att stöna kan vara jasignaler. Nejsignaler kan vara att någon stelnar, drar sig undan, säger vänta eller säger jag vill prata istället. Det finns övningar i Metodbanken för det här.

Skolverket har föreslagit nya begrepp i sexualundervisningen vad tycker du om det?
– De har haft samråd med oss kring förslagen om ändringar i läroplanen. Samtycke föreslås till exempel att ersättas av frivillighet. Jag tycker att det är tydligare och det stämmer mer med hur orden läggs i lagen. Samtycke är ett ganska dåligt ord för du kan samtycka till något som du egentligen inte vill.

Har du tips på någon film som passar för gymnasieskolan?
– Dokumentärfilmen Parning är bra. Den visar hur nätet är en viktig arena för dejting och sexuella relationer.

ur Lärarförbundets Magasin

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com