Läs senare

6 frågor …

… till Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ord­förande i Eskilstuna, om förslaget att låta knarkhundar regelbundet söka igenom stadens skolor.

08 feb 2019
Foto: Erik Unnerdal

Varför vill ni använda knarkhundar på era skolor?

– Vi har väldigt många ungdomar i våra gymnasie­skolor och vi vet att en del av eleverna säljer knark och även de som har fastnat i missbruk finns där. Då kan man välja två vägar: antingen konstatera att det ser ut så här eller med lokala medel försöka försvåra för dem så mycket som möjligt. Våra skolor ska vara platser där personal och elever ska vara trygga tillsammans. Skolorna ska inte bli vare sig handelsplatser eller förvaringsplatser för droger.

Hur ska det gå till?

– Antingen gör man genomsökningar när eleverna inte är i skolan eller när de är på plats. Det är ett metodval vi får göra i dialog med personal, rektor, polis och socialtjänst. Det viktiga är att sluta en överenskommelse med polisen så att resurser finns tillgängliga för att använda på ett systematiskt sätt. För det är inte så att det inte har skett förut, det har det gjort. Men nu är det en ny ambitionsnivå.

Kommer alla skolor att sökas igenom?

– Det är en resursfråga, men det ska vara situations­anpassat. Vi har en hygglig bild av var problemen är mest omfattande, det gör vi upp med polis och socialtjänst. Blir det indikationer och misstankar kan man göra insatser.

Har du fått reaktioner från lärare?

– Jag är ju lärare i grunden och kompis med lärare i sociala medier och där ser jag bara positiva reaktioner. De tycker att det är skönt att kunna få vara lärare i stället för knarkspanare eftersom vi har ett problem med personer som vill in och cirkulera runt på skolorna för att sälja. Dessa personer är hotfulla, så jag tror att de flesta är tacksamma för de insatser vi gör.

Kommer det att kosta skolorna något?

– Nej. Skolpengen ska användas för undervisning, inte till väktare eller knarkspaning.

Har ni haft drogtester på era gymnasieskolor?

– Det har förekommit och det är sådant vi också diskuterar, att man kan tänka sig det som en potentiell del i det hela.

ur Lärarförbundets Magasin