Läs senare

6 frågor …

Aktuellt… till Elisabeth Taube, gymnasielärare på Vasaskolan och lärarutbildare på Högskolan i Gävle, som varit drivande i arbetet med att låta studenter få pröva läraryrket i dramaövningar med gymnasieelever.

av Björn Andersson
04 Jun 2018
04 Jun 2018
Elisabeth Taube.

Vilket är syftet med övningarna?
– Mycket handlar om att studenterna ska få insikt i hur de reagerar i olika situationer som de kommer att möta som lärare. De har fått öva utan att det är skarpt läge men ändå väldigt realistiskt.

Vilka situationer handlar det om?
– Till exempel om en elev blir arg, börjar gråta eller är helt likgiltig och hur man då reagerar som lärare. Blir jag stressad, lugn, rodnar jag eller hur reagerar jag? I våra övningar handlade det om betygsinformation och att hantera elever som tycker att lektionerna är ointressanta. Det här kan man så klart läsa om eller se på film men den egna upplevelsen kommer man inte åt då. Många studenter är ganska unga så det här blir en värdefull erfarenhet.

Hur gick era övningar till rent praktiskt?
– Vi satt i en stor ring med 20 studenter och 15 elever från det estetiska programmet. Sedan har en student och en elev i taget suttit i mitten i ett fiktivt grupprum i olika situationer. Både studenter och elever har varit väldigt öppna och bjudit till. Jag trodde inte att alla skulle göra detta men alla ville vara med. Studenterna har ibland fryst situationen och bett sina kamrater om råd.

Filmade ni övningarna?
– Nej, det ville jag inte göra. Det är viktigt att fokusera på upplevelsen här och nu. Det är inte en performance.

Hur reagerade eleverna?
– De var otroligt duktiga, gick in i sina karaktärer och gav studenterna tips. Till exempel att ”det var bra att du var lugn och såg så snäll ut i ansiktet”, eller att ”du kan inte kommentera på det sättet och jag vill inte berätta om mitt privatliv”.

Ska ni fortsätta med det här för andra studenter?
– Det är en organisatorisk fråga. Men jag tycker att det har varit värdefullt och jag har fått mycket positiv respons från studenterna.

ur Lärarförbundets Magasin