Ingår i temat
Spelet om skolan
Läs senare

Står nära branschen

Spelet om skolanRealgymnasiet samarbetar med djurparker, zooaffärer och andra företag. En vinstaffär för alla, enligt vd Matthias Trygg.

av Per Hagström
07 Apr 2017
07 Apr 2017
Matthias Trygg.
Foto: Magnus Andersson

Han kommer inte från skolans värld utan från en lång karriär inom IT och telekom. Och friskole-vd:n Matthias Trygg tror att man måste förstå företagarens logik om man ska förstå friskolors utbildningsutbud.
– Du ger dig inte in på en redan upptagen marknad om du inte har en innovation som kan göra ditt företag ledande.

Vi ska återkomma till Realgymnasiets innovation, men först något om den utbildningskoncern som Matthias Trygg basar över. Lärande i Sverige AB äger Erlaskolans grundskolor och Realgymnasiet. Det senare är en kedja av gymnasieskolor som har expanderat snabbt under 2000-talet och som nu finns på 14 orter i landet.

De stora programmen är jättesvåra att konkurrera om.

Realgymnasiets utbud speglar i hög grad de utbildningar där friskolor dominerar marknaden. 1 400 elever går på naturbruksprogrammet med profiler som djurvård, djurpark, häst och hund. Näst störst är hantverksprogrammet med utgången stylist där det går drygt 500 elever. Därefter kommer el- och energiprogrammet med en IT-profil.

När vd:n Matthias Trygg ska förklara Realgymnasiets framväxt tar han utgångspunkt i IT-boomen kring millennieskiftet.
– Vår grundare tänkte att det här med IT kanske är något som elever borde lära sig på gymnasiet. Så vår första gymnasieutbildning hade IT-profil.

Nästa steg i expansionen var att starta hästgymnasier – en utveckling som Matthias Trygg beskriver som intressedriven.
– Grundarens fru var vid den tiden väldigt intresserad av hästar.

Men innovationen då? Hur ser den ut? Enligt Matthias Trygg handlar Realgymnasiets koncept om att starta utbildningar inom områden där man kan samarbeta med en stor branschaktör. En fördel är att Realgymnasiet då slipper göra stora investeringar i utrustning och lokaler och kan låta eleverna göra praktiska moment hos branschföretagen.
– Vi har inga stora anläggningar själva men vi jobbar med till exempel alla djurparkerna och med en kedja av zooaffärer, säger Matthias Trygg.

Han ser det som en fördel för eleverna att få vara nära den bransch som de siktar på. Många av lärarna hämtas också från skolans olika branschpartner.
– De är inte lärare på heltid utan lever sin bransch och kan den bäst.

Är de utbildade yrkeslärare?
– Vår ambition är att anställa utbildade lärare men det är brist på yrkeslärare i hela landet. Flera av våra lärare erbjuds möjlighet att skaffa sig en behörighetsgivande utbildning under sin anställning.

Till hösten gör Realgymnasiet ett försök med en fordonsutbildning i samarbete med bilverkstadskedjan Mekonomen. Grundidén är samma som för övriga utbildningar inom Realgymnasiet.
– Mekonomen står för verkstadslokalerna.

Skillnader i skolpeng för olika utbildningar har betydelse för utbudet, enligt Matthias Trygg.
– Det är klart att i grund och botten så har vi en ekonomisk kalkyl, säger han.

Finns det program som har för tajta marginaler?
– De stora volymprogrammen är jättesvåra att konkurrera om. Vi kommer aldrig kunna bli så stora som kommunerna är på samhällsprogrammet, till exempel.

Men det finns ju skolföretag som har slagit sig in på de stora programmen?
– Ofta har de en färdigpaketerad undervisning som används på flera skolor. Det minskar lärarnas planering och efterarbete så att de kan ha fler elever.

Varför gör inte ni på samma sätt?
– Vi vill att våra lärare ska vara delaktiga i utvecklingen av undervisningen.

Alla artiklar i temat Spelet om skolan (9)

ur Lärarförbundets Magasin