Läs senare

Ständigt serviceminded

Jag ♥ ämnetHandelsläraren Helen Kyhlström vet hur man läser av en kund för att ge rätt bemötande.
Och hon använder samma metod i privatlivet.

av Per Hagström
15 Sep 2017
15 Sep 2017
Foto: Per Groth

Gul, röd, blå eller grön? Helen Kyhlström färgkodar människorna i sin omgivning. Det är en yrkesskada, medger hon.
– Jag tror inte att mina vänner vet att jag ser dem som färger.

Allt bottnar i den kundpsykologi som hon lär ut till sina elever på handels- och administrationsprogrammet. Den säger att kunder kan grovsorteras i några få huvudtyper. Själv tillämpar hon en variant där varje typ har en färg.
– Gul är stammisen som vill bli igenkänd i butiken, röd är vd-typen som vill ta snabba beslut, blå är analytisk och mottaglig för nyttoargument medan grön är velig och behöver hjälp till ett köpbeslut, sammanfattar hon.

Metoden är tänkt för yrkesmässig användning men den är relevant i fler sammanhang, enligt henne.
– Vi är ett tjejgäng som brukar träffas och spela sällskapsspel. Där finns en typiskt röd person som alltid måste ha rätt. Tar man en fight med henne så brakar det loss direkt.

I det läget ligger Helen Kyhlström lågt för att inte förstöra stämningen, vilket är korrekt rent kundpsykologiskt.
– Men händer samma sak med en släktning eller någon annan nära bekant så håller jag inte tillbaka, poängterar hon.

Innan hon fick sitt nuvarande jobb på Carlforsskas ekonomi- och handelsskola i Västerås gick hon på flera anställningsintervjuer.
– Då hade jag stor fördel av att kunna bedöma vem som satt framför mig. Var det en social och gul person så fanns det ju ingen anledning för mig att vara blyg och grön till exempel. Man blir bra på att anpassa sig och växla mellan olika personligheter, konstaterar hon.

Riskerar du inte att tappa bort dig själv och bli en kameleont?
– Jo, det kan vara svårt att inte spela med när man möter någon som visar alla tecken på en viss färg.

Vad händer om två handelslärare möts. Blir det någon slags katt-och-råtta-lek?
– Det kan bli spännande om båda drar på sig färger som de egentligen inte har för att försöka spegla varandra.

Ett allmänt klämkäckt beteende är annars en vanlig yrkesskada inom handeln, tror hon.
– Det är ett bemötande som fungerar på de flesta förutom på röda personer som har en dålig dag.

Hon jämför butiksarbete med skådespeleri. Tricket är att lyfta fram eller tona ner färger som redan finns i den egna personligheten. Samtidigt lyser de grundläggande dragen alltid igenom.
– Är du en tystlåten och osäker grön person är det svårt att bli helhjärtat socialt gul till exempel.

Har man väl sett färgerna är det svårt att lägga ifrån sig de glasögonen, konstaterar Helen Kyhlström. De är beroendeframkallande.
– Det är kul … och lite läskigt.

Alla artiklar i temat Ämnet närmast hjärtat (8)

ur Lärarförbundets Magasin