Ingår i temat
Introduktionsprogram
Läs senare

”Språket var det svåraste”

Introduktionsprogram16 år gammal kom Hossein Bakhtiari som flykting från Afghanistan till Kalmar. Fem år senare tog han examen från naturvetenskapsprogrammet. Nu undervisar han på sina gamla skolor.

08 Feb 2018

I hemlandet gick Hossein Bakhtiari i skolan upp till mellanstadiet. I Kalmar väntade först ett par månader svenska i makligt tempo och sedan Lars Kaggskolan.
– Där gick det fortare och det gillade jag. Som nybörjare på Lars Kagg så läser man en viss nivå. När jag var klar där flyttade jag till språkintroduktion på Jenny Nyströmsskolan, och det liknar mer högstadiet. Då är det mer att man lär sig ämnena och det tar lite olika tid för olika människor.

Vad hade du för strategier för att lära dig svenska snabbt?
– Gå på lektionerna och plugga hemma. Lärarna gör sitt bästa och spelar självklart en stor roll. Men sen beror det mer på dig själv. Att lära sig ett språk handlar inte bara om att gå i skolan utan också om att plugga hemma och att hitta sociala platser där man kan lära sig. Det var i alla fall mitt sätt.

Efter två års språkintroduktion började du på natur. Hur fungerade det?
– Ganska bra. Jag gillade matte och naturämnena. Några till i min klass hade samma bakgrund och det gjorde det lite lättare. Det svåraste var självklart språket. Allt som man läste krävde språket på något vis, så man var tvungen att kämpa lite mer än resten av klassen.

Hur kändes det när du tog examen efter tre år?
– Det kändes skitbra. Det var nästan det bästa som hänt sen jag kom till Sverige. Jag hade en ganska stor blandning av alla betyg utom E och F. Mest var det A och B.

Vad gör du i dag?
– Jag vikarierar på mina två gamla skolor. På Lars Kagg är det i svenska på språkintroduktion och på Jenny Nyström i matte, fysik, kemi och biologi på natur och i högstadieämnen på språkintroduktion. Det är kul när elever verkligen vill lära sig och ibland är det krävande. När de inte lyssnar är det lite svårt.

Vad kan du med din bakgrund tillföra?
– Jag vet nästan hur eleverna tänker och känner när de lär sig något nytt. Jag kan också dari, persiska och pashto. Så ibland, när elever inte förstår, kan jag visa på de språken. Det funkar ibland. Och jag kan förklara på ett sätt som skulle ha funkat för mig.

Har du något råd att ge lärare på språkintroduktion?
– Att gå lite mer efter vad eleverna vill ha. Om en del verkligen vill bli klara på ett år eller få bättre betyg, kan de få lite extra uppgifter så att de kan klara det. Och om en del elever känner att de behöver lite mer tid, kan man kanske ta det lite lugnare med dem, så kan de klara det på lite längre tid.

Vad vill du göra i framtiden?
– Tanken är att börja på KTH nästa termin och plugga till civilingenjör, kanske inom medicinteknik. Sen vill jag forska, helt klart.

Alla artiklar i temat Introduktionsprogram (9)

ur Lärarförbundets Magasin