Läs senare

Släpper lös ondskan

LitteraturLäraren Ylva tar hjälp av djävulen för att styra upp orättvisor och missförhållanden. I Anita Santessons nya bok utspelas kampen mellan gott och ont i en gymnasieskola.

av Per Bengtsson
02 Jun 2017
02 Jun 2017
Anita Santesson är gymnasielärare i svenska och religion, men arbetar även med film och litteratur. Foto: Per Bengtsson

Det är onsdag eftermiddag och Anita Santesson är klar med den ena av veckans två dagar som lärare. Övriga tre arbetsdagar är hon författare och filmskapare. I dag har en ny rapport om svenska elevers hälsa presenterats, och resultatet är dystert. Många mår dåligt, trivs inte i skolan och är utsatta för mobbning. Anita Santesson hörde nyheten på lunchekot och känner igen beskrivningen.
– När jag kommer som lärare till en ny klass brukar jag be eleverna att sitta stilla på sina stolar och blunda. De allra flesta klarar inte av det, för de känner sig inte trygga. Hur ska man då kunna ta till sig kunskap? Det är bland annat det här jag vill skildra i mina böcker, säger hon.

Anita Santesson valde att utbilda sig till gymnasielärare i svenska och religion efter drygt tio år i film- och tv-branschen. Hon blev klar år 2000 och fick så småningom jobb på en välrenommerad gymnasieskola i Stockholmstrakten.
– Jag tänkte att som lärare har man fasta arbetstider. Men så fel jag hade! Det spelar ingen roll hur snabbt man jobbar eller hur duktig man är – lärarjobbet tar aldrig slut.

Anitas lästips för lovet

Röde orm

Frans G Bengtsson

”En äventyrsbok som passar både lärare och elever. Det finns en välvillighet och upptäckaranda mot nya kulturer, något som fört oss framåt.”

En herrgårdssägen

Selma Lagerlöf

”Skildrar medberoende, som verkligen är en folksjukdom i vårt land – både för vuxna och barn som växer upp.”

Skynda, kom och se

Lotta Lundberg

”Om ett Sverige för inte jättelängesedan – där folk gick på Gröna Lund för att se på människor från andra kulturer som ställdes ut.”

Mästaren och Margarita

Michail Bulgakov

”En klassiker som slår upp dörren till fantasin på vid gavel!”

Hon träffade många elever med olika typer av sociala och psykiska problem, och upplevde att skolan inte ens hade resurser att stötta dem som uttryckligen bad om hjälp. Skolsköterska, kurator och specialpedagoger saknades.
– Som vuxen började jag känna mig som en svikare, och det har ätit på mig.

Det ledde till att hon tog tjänstledigt och sökte till den tvååriga författarutbildningen vid Lunds universitet, som riktar sig till vuxna med en akademisk examen.
– Jag bestämde mig för att skriva om skolan och berätta hur det är ställt, säger hon.

2013 debuterade Anita Santesson med ungdomsboken 5768 visningar på Youtube, som hon skrev tillsammans med Ralf Novák-Rosengren. Manuset skickades in till en romantävling där temat var att skildra unga romers liv i Sverige i dag, och det vann. Senare tilldelades boken också Barnens romanpris av Sveriges Radio.

Nu har vuxenboken När djävulen kom till Bagarmossen släppts, en historia som Anita Santesson burit på länge. Den utspelar sig på Stockholms Akrobatiska Kunskapsgymnasium, en friskola med just de brister, konflikter och psykosociala problem som hon mött i arbetslivet.
– En del läsare undrar om det verkligen är så illa som jag beskriver i boken. Men jag har snarare dämpat verkligheten!

Huvudpersonen, akrobatikläraren Ylva, är på många sätt en motsats till hur en lärare förväntas vara. Hon har svårt att passa tider, är slarvig med sina saker och äter ostbågar till middag.
– Lärare ska vara ett slags supermänniskor som skuttar till jobbet och klarar av att tackla alla slags motgångar på ett lysande sätt. Ylva har ingen riktig ordning på sig själv och sitt liv.

Däremot vill hon ställa alla missförhållanden hon ser omkring sig tillrätta. När djävulen flyttar in i grannlägenheten får hon oväntad hjälp. Historien bygger på Faustmyten och har element av magisk realism. Men allt ramas alltså in av en socialrealistisk skolverklighet.
– En bok förändrar inte världen. Men jag hoppas den kan skapa debatt. Drömmen vore att få bjuda skolministern på middag och diskutera elevers välmående!

ur Lärarförbundets Magasin