Läs senare

Ribban måste höjas

05 Jan 2015


Varför ska yrkeslärare vara satta på undantag för ­legitimation? En fantastisk yrkesman är nödvändigtvis inte en fantastisk pedagog. Hantverkare och lärare, att göra och lära ut, är två vitt skilda saker. Det är viktigt att förstå om yrkesutbildningen ska utvecklas. Och hur motiverar en obehörig lärare eleven att ta studierna på allvar när denne själv är avogt inställd till att plugga. Om personen inte kan skrapa ihop den motivationen ska den kanske inte arbeta med vår framtid? När vissa yrkeslärare skiter i att utbilda sig trots viss ekonomisk hjälp från arbetsgivaren bör vi fråga oss varför? På vilken annan arbetsplats än skolan skulle det funka.

”Jaha, nu har inte du den kompetensen vi söker och du vill inte skaffa dig den heller säger du, ja ja det går nog bra ändå, du får jobbet!”

Jag skulle aldrig anställa någon med den inställningen, skulle du? Utan krav på behörighet ligger ribban för lågt – låga krav på lärare signalerar detsamma till eleverna. Studier visar att människor presterar utifrån förväntningar på dom.

Du blir inte superpedagog bara för att du läst på lärarhögskolan, jag vet att det handlar om mer än så. Men jag är övertygad om att skolan behöver lärare som inte räds att utvecklas, därför skrämmer det mig när lärare struntar i sin egen utbildning. Elever gör inte som vi säger, de gör som vi gör. Som lärare är du förebild vare sig du vill eller inte och det är viktigt att ta ansvar för signalerna du skickar ut. Jag vill inte ha kollegor som struntar i teorilektioner av bekvämlighet, som använder samma material år ut och år in – jag tror att vi kan bättre än så, jag vet att vi kan bättre än så – och ett första steg mot utveckling är utbildning!

ur Lärarförbundets Magasin