Läs senare

Elevens privatliv tränger sig på

Relationer”Hjälp, min tjej är gravid – vad ska jag göra?” Elever som ställer frågor om privatlivet kan vara svåra att möta. Var går gränsen för lärarens uppdrag?

28 Okt 2016

Illustration: Robert NybergEfter ett tag kryper de fram. De där privata problemen, eller de privata frågorna, som en elev kan gå och trycka på. Graviditet. Jobbiga föräldrar. Ofta vill eleven ha ett råd som löser allting.
Jimmy Åkesson, bygglärare på gymnasieskolan Vipan i Lund, har hört det mesta. Och han har valt att se förtroendet som en komplimang.

– Jag kan tänka mig att de ibland har laddat med en fråga i kanske flera dagar. ”Vem ska jag ställa den till?” De går och funderar och funderar, och sedan ser de mig i korridoren. ”Jimmy! Han ska jag ta detta med.”

I ett sådant läge kan ganska mycket stå på spel. En elevs mest bestående minne kan bero på hur man agerar när den där tunga frågan till slut bryter fram.

– Om jag då svarar att jag inte hinner, eller hellre går vidare för en kaffe med mina kollegor. Då är förtroendet brutet. För om inte jag lyssnar på eleven, varför ska eleven då lyssna på mig under lektionerna?

Jimmy Åkesson är övertygad om att den typen av förtroende även hjälper honom och eleverna i skolarbetet. Genom förtroende för varandra kan de tillsammans komma fram till vilket mål och betyg de ska sikta på, och därmed blir betygsättningen inte lika betungande.

Men det är inte alltid lätt. Vad säger du till en 16-årig kille som berättar att hans flickvän är gravid? Jimmy Åkesson har bestämt sig för att inte ducka för de svåra, privata frågorna. Men han ger inte heller några raka råd. I stället brukar han svara försiktigt med en fundersam ton.

– Jag vill inte att mina råd leder till något helt galet. Är det riktigt knepigt så svarar jag att ”kanske hade jag gjort så här? Eller så kanske du vill kolla med någon annan? Kanske vår kurator”? Men att inte svara är fegt.

Han minns särskilt en resa med eleverna på en skola där han jobbade tidigare. Under kvällarna ville eleverna bara hänga i hans och hans kollegas stuga. Inte hos de andra lärarna. Och det är den typen av lärare han strävar efter att vara.

– Jag har haft en elev som sagt det mest smickrande som finns: ”Det är värre att komma för sent till dina lektioner. För du blir inte arg. Du blir besviken.” Då känner jag att jag har lyckats som lärare.

Men relationen mellan två människor som möts leder också till privata frågor riktade till honom själv. Och det finns få elever som inte reagerar på hans namn. Jimmy Åkesson. Det är klart att frågorna kommer. Vilket parti röstar du på?

– Då svarar jag. Och de blir helt chockade för ingen annan lärare på andra skolor har tidigare svarat på den frågan. Men jag tycker jag kan bjuda på mig. När de ger mig förtroende kan jag ge dem mitt förtroende tillbaka.

 

”Viktigast att lyssna”

Martin Hugo är lektor i pedagogik på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Hans forskning handlar om barn och ungdomar som skolan har misslyckats med att möta, och hur man kan agera för att ge elever en mer positiv skolidentitet.

Vad ska man göra när elever plötsligt tar upp sina privata problem?

– Det är viktigt för ungdomar med vuxna som lyssnar. Och det är mitt bästa råd. Lyssna. Men gränsen för svaret är inte självklar. Alla svar för med sig okända konsekvenser.

Borde lärare försöka stötta eleven och inte alltid skicka vidare till kurator?

– Jag tycker inte man ska ålägga läraren att ta rollen som rådgivande när man byggt upp förtroende. Lärare är inga socialarbetare eller kuratorer. Men, när barn har lyckats bra i skolan, har de ofta träffat vuxna som vågar lyssna och som går utanför lärarrollen. Jag har träffat många elever under mina projekt som tycker att de har blivit räddade av det. Det vore omänskligt om vi hade en skola där lärarna bara sa tydligt att de strikt håller sig till lärarrollen och inte mer.

Blir skolarbetet bättre av denna typ av relation?

– Ja, det kan jag se i min egen forskning. Den elev som saknar driv, för den eleven infinner sig motivationen i relationen med läraren.

Finns det risker?

– På de flesta skolor är det en minoritet av eleverna som vänder sig med sina personliga problem till lärarna. På en utsatt skola har du däremot större volymer, och då är det faktiskt risk för lärare att bli utbrända. Som lärare måste du ha en uttänkt strategi. Ge inga exakta råd, för då får du också ta ansvar för de råd du ger. Och det kanske du inte är beredd på

ur Lärarförbundets Magasin