Läs senare

När lögnen får fäste

av Gertrud Svensén
02 Jun 2017
02 Jun 2017

För ett tag sedan besökte jag koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau. Förutom alla fasansfulla bilder jag bär med mig därifrån minns jag särskilt en sak: Vår guide berättade att det inte är ovanligt att ungdomsgäng skränar och skrattar högt mellan montrarna med avklippt hår, väskor och barnskor.

Jag kommer att tänka på det när jag läser intervjun med Peter Sundin (läs här). När Förintelseöverlevaren Flora Gladh besökte skolan där han gick tog han inte till sig något av hennes berättelse: ”Hon bara ljuger”, viskade han till sin kompis. Han var så fast i sin föreställning om att Förintelsen aldrig hade ägt rum.

När Forum för levande historia gjorde en attitydundersökning bland 4 700 gymnasieelever framkom att en femtedel av dem delvis, eller helt, höll med om påståendet att ”judarna har för stort inflytande i världen i dag”. Ungefär en tredjedel tyckte att ”det talas alldeles för mycket om nazismen och utrotningen av judar”.

Hur ska skolan bemöta det här? Peter Sundin och hans kompisar förstod att temadagen om Förintelsen ordnades just för dem och stärktes i sin övertygelse. Nu varnar han för att peka ut elever med extrema åsikter och på det sättet öka polariseringen.

I en tid när nynazister går i förstamajtåg och konspirationsteorier sprids i allt snabbare takt på nätet behövs skolan som arena för ett demokratiskt samtal mer än någonsin. Vi ägnar vårterminens sista tema åt källkritik och hoppas att det ska ge dig både insikter, nya kunskaper och konkreta lektionstips.

Vi ses igen till hösten!

ur Lärarförbundets Magasin