Ingår i temat
Alternativa fakta
Läs senare

Lurade medier med hembyggd runsten

Alternativa faktaFlera tidningar gick på bluffen. Torbjörn Strömberg och hans elever byggde en runsten och la ut en annons på Blocket.

av Björn Andersson
02 Jun 2017
02 Jun 2017
Lurade medier med hembyggd runsten

Torbjörn Strömberg har en bakgrund som gymnasielärare i svenska och filosofi. Nu är det sex år sedan som han lärde sina elever på byggprogrammet att källkritiken ibland kan missas. Eleverna tillverkade en runsten och lade ut den till försäljning på Blocket. Försäljaren hade tröttnat på stenen och skulle gräva ner den i potatislandet om ingen ville köpa den.

Torbjörn Strömberg.

Filipstads Tidning skrev en artikel om händelsen och flera andra medier nappade. Riksantikvarieämbetet uttalade sig också om att det är olagligt att sälja fornlämningar.

Är du förvånad över det genomslag ni fick?
– Nej, det finns flera faktorer som gör det möjligt att få ut en sådan här historia. En är att journalister ofta har tidsbrist, och TT gick på det då de förlitade sig på att det var sant eftersom händelsen publicerats av andra. En bra historia underlättar också genomslag.
– Hela historien skulle ha spräckts om någon sett motsägelserna i själva texten. Till exempel att personen inte hade plats för stenen – men det finns ju hur mycket plats som helst på landet. Det är också jobbigare att gräva ner eller sälja en runsten än att bara låta den stå.

I dag är Torbjörn Strömberg ombudsman på Lärarförbundets regionkontor i Karlstad. Frågor om källkritik, vad som är sant eller falskt och så kallad alternativa fakta engagerar honom mycket. Det sistnämnda begreppet tycker han minst sagt illa om.
– Alternativa fakta tolkades från början som lögn men nu har det skett en glidning så att många köper det som en annan slags sanning. Och det kryper i mig med det här relativistiska. I själva verket handlar det om lögn eller alternativ till fakta.

Vad tycker du om de metoder som brukar användas för att avgöra om texter är sanna?
– Ofta är det handfasta tips om syfte, vem som är avsändare och så vidare. Men det är nästan aldrig någon som ger rådet att läsa texten och tänka efter själv. Många checklistor begränsar sig också bara till vad som finns på nätet. Vi blir lite som webbredaktörer som granskar webbkällor och slutar tänka själva. Men det finns ju böcker, det talade ordet, filmer, radio, tryckt media. De källorna blir osynliggjorda i en del granskningsmetoder.
– Viralgranskaren, till exempel, är bra i många sammanhang, men att bara hålla sig till listor är som att kolla om mjölken är drickbar genom att se på bäst före-datum. Det är bättre att smaka på mjölken och avgöra om den är god eller inte.

Alla artiklar i temat Alternativa fakta (7)

ur Lärarförbundets Magasin