Läs senare

”Lärare måste arbeta mot rasistiska krafter”

Gymnasielärare ska motverka och ta ställning mot rasism. Olof Linton föreläser om hur det kan gå till i praktiken.

Foto: Linus Meyer

I år handlar Mänskliga rättighetsdagarna i Göteborg om allas lika värde och om rasism. Det blir seminarier om skolans uppdrag och workshops med konkreta arbetsmetoder.

En som föreläser är Olof Linton, historielärare på Östra Reals gymnasium i Stockholm, som startade Facebookgruppen Lärare mot rasism.

– I dag finns politiska krafter som vill göra skillnad på folk och folk. Som lärare är det viktigt att komma ihåg att
man har en skyldighet att arbeta mot det, säger Olof Linton.

Gruppen har nära 2 400 medlemmar och är tänkt att fungera som ett nätverk där lärare kan diskutera och tipsa varandra om hur rasism kan bemötas i klassrummet. Det kan till exempel handla om hur man ska handskas med läroböcker som innehåller rasistiska stereotyper.

– Att en skola köper in sådant material är som jag ser det ett tyst medgivande om att man accepterar rasism. Jag vill ha kontroll och tycker att man som lärare ska sluta köpa in sådana böcker och i stället göra eget material.

Själv jobbar han mycket med bloggar.

Det låter tidskrävande att göra sina egna läromedel?

– Det tar enormt mycket tid. Men det här är mitt val och det är viktigt för mig, säger Olof Linton. Den som inte har möjlighet att gå på konferensen i Göteborg den 9 till 10 november kan hålla utkik på sajten mrdagarna.nu där flera av föreläsningarna livesänds. Skolverket, Rädda Barnen och Forum för levande historia är några som medverkar.

9–10 november

Mänskliga rättighetsdagarna går av stapeln i Göteborg. Temat för konferensen är rasism och allas lika värde. I år är det extra fokus på gymnasielärare och det blir seminarier och workshops med konkreta tips på hur rasism kan hanteras i klassrummet.

ur Lärarförbundets Magasin