Läs senare

Konsten att få elever att reflektera

av Britt-Marie Carlsson
15 Feb 2016
15 Feb 2016

Foto: Roger BorgelidJag arbetar som frisörlärare och har länge slitit med att eleverna ska analysera sina arbetsprocesser och sätta ord på sina kunskaper. Att reflektera över sitt arbete tycker jag är ett av de viktigaste sätten att verkligen förstå vad man lärt sig och varför.
Tre av de tio förmågorna i de flesta av hantverksprogrammets kurser är: ”förståelse av och färdigheter i att använda fackspråk”, ”förmåga att utvärdera och analysera arbetsprocess och resultat” och ”färdigheter i att använda digitala tekniker i yrkesutövandet”.

Jag har testat många varianter där eleverna har gjort en arbetsbeskrivning, fotograferat sina arbeten samt gjort en reflektion efteråt. Dessa har gjorts med penna och papper eller via olika digitala verktyg. Eleverna lämnade in knapp­händiga arbetsbeskrivningar och reflektioner som bestod av korta svar som ”ja” och ”nej”. Varken särskilt utvecklande för eleverna eller speciellt mycket av värde för mig att ge feedback på.

Sedan alla eleverna har fått var sin dator eller surfplatta har jag letat efter ett bra och enkelt verktyg. Jag har till och med testat att göra egna mallar men aldrig blivit riktigt nöjd. För två år sedan var jag på studiebesök på en skola i Tromsö, där jag fick en genomgång av programmet Fiff som är gjort speciellt för yrkesprogram.

Detta använder vi oss av just nu. Här får eleverna sina uppgifter, mål och de kriterier som uppgiften består av. De skriver in sin arbetsbeskrivning, lägger in inspirationsbilder och bilder på sina arbeten under gång samt det färdiga resultatet. Är det en större uppgift kan jag följa elevernas arbeten under tiden och ge dem feedforward. På så sätt vet de hur de ligger till och vad som behövs för att förbättra sig.

När uppgiften är klar skriver de ner sina reflektioner, hur arbetet gick och om det blev som de hade tänkt sig. Eleverna får även sina APL-uppgifter på detta sätt.

Självklart får eleverna feedback muntligt och stöttning under lektionerna, men genom Fiff finns alla kommentarer kvar och eleverna kan lätt gå tillbaka och se sin egen utveckling. Även föräldrarna kan på ett lätt sätt se vad deras ungdomar gör i skolan och hur det går.

Detta verktyg har underlättat arbetet både för mig och för eleverna. Jag märker en ökad förståelse för det de gör och det är samtidigt ett ypperligt material att prata kring vid utvecklingssamtalen. ”Oj vad mycket jag har gjort och vad mycket bättre det blir med träning”, sa en elev när vi gick igenom hennes arbeten under året inför betygsättningen. Hon hade dokumenterat alla sina modeller under gymnasiearbetet: färg, klippning och stajling.

Känslan när man hittar något som känns så bra och utvecklande, som hjälper både mig och eleverna är obetalbar. Jag känner en stolthet när jag ser hur eleverna växer – och hur jag på ett eller annat sätt har varit med och påverkat deras framtid.
För övrigt anser jag …
… att alldeles för många är rädda för att testa det okända, våga göra fel och lära av sina misstag.

Britt-Marie Carlsson

Gör: Undervisar i frisörkurserna på hantverksprogrammet samt är förstelärare inom IKT.
Arbetsplats: Nobelgymnasiet i Karlstad.
Pedagogisk förebild: Min matte- och NO-lärare på högstadiet som lärde oss att allt går att göra på många olika sätt och att oliktänkande är viktigt.

ur Lärarförbundets Magasin