Läs senare

Källkritik lockade

KällkritikEtt femtiotal lärare deltog i Tidningen Gymnasiets inspirationskväll om källkritik.
– Ämnet lockade mig. Det är så aktuellt, säger lärarstudenten Jelena Vasiljev.

av Per Bengtsson
27 Okt 2017
27 Okt 2017
Lärarstudenterna Jelena Vasiljev, Alexander Hudberg och Henrik Nyberg var med på Tidningen Gymnasiets inspirationskväll.

Det var knäpptyst i aulan på Globala gymnasiet när Peter Sundin, som porträtterades i vårt temanummer om alternativa fakta, berättade om hur han drogs in i och lyckades lämna vit makt-rörelsen i Värmland. Nu föreläser han om sina upplevelser, och inriktar sig på hur skolan och lärarna bemötte honom.

Därefter pratade en lärarpanel om källkritik i klassrummet. Kvällens konferencier Jenny Sköld ställde frågor om vad källkritik kan innebära i olika ämnen, hur undervisningen kan se ut och vilka verktyg och läromedel som är mest användbara.
– Jag konstruerar mina läromedel själv för att kunna uppdatera dem med de senaste rönen, sa Olof Linton, lärare på Östra Real.

Dario Tota, lärare på Tumba gymnasium, berättade att han tänkte tvärtom:
– Jag vill använda de sämsta läroböckerna, då kan eleverna massakrera dem. Men det måste självklart ske under min handledning.

Tre av besökarna var lärarstudenterna Jelena Vasiljev, Alexander Hudberg och Henrik Nyberg, som inom kort tar examen från Stockholms universitet. Alla tre tycker att källkritik är ett angeläget och aktuellt ämne, och de skulle gärna läst mer om det på lärarutbildningen.
– I de samhällsvetenskapliga kurserna har vi inte pratat om det här alls, säger Henrik Nyberg. I historia har vi diskuterat och värderat källor, men inte ur ett lärarperspektiv.

Jelena Vasiljev, som är blivande lärare i historia och engelska, håller med:
– Jag vill lära mig metoder för att undervisa om det.

Alexander Hudberg har valt att skriva sitt examensarbete om just källkritik.
– Det är ett viktigt område och jag kom hit i kväll för att få lite intryck till uppsatsen.

Lärarstudenterna tog också chansen att ställa frågor om lön och villkor till Lärarförbundets Stockholmsavdelning som var medarrangör av inspirationskvällen, som hölls den 7 september.

Tre röster om inspirationskvällen

Amanda Eade

Novia Engelska skolan

Varför kom du hit i kväll?
– Jag kände att det var intressant. Det behövs mer källkritik inom mitt ämne som är idrott och hälsa.

Hur då?
– I dag kan vem som helst kalla sig hälsoexpert, det räcker att du har träningskläder, en sportdryck i handen och en blogg. Många ungdomar har de här personerna som förebilder och det riskerar att bli fel, eftersom det ofta handlar mer om träningshets och utseendefixering än om en sund livsstil och en hälsosam vardag.

Mattias Danielsson

Globala gymnasiet

Hur jobbar du med källkritik i klassrummet?
– Jag är mattelärare och vi ställer oss ständigt frågan ”Är det rimligt?” när vi gjort en uträkning.

Fick du något tips som du kan använda i framtiden?
– Ja, det var intressant att höra hur Peter Sundin hade velat bli bemött i skolan.

Eva Grönvall

Sankt Eriks gymnasium

Vad tar du med dig från inspirationskvällen?
– En fantastisk berättelse från en avhoppad nazist. Peter Sundin visar att det går att ändra sig. Det var gripande.

Fick du några tips som du kan använda i undervisningen?
– Jag hade faktiskt hoppats på mer av det. Nu söker jag ganska mycket material i SO-rummet på nätet. Det är bra.

ur Lärarförbundets Magasin