Ingår i temat
Introduktionsprogram
Läs senare

”Jag får jobba mer med relationer”

IntroduktionsprogramHon tröttnade på att bara ha stora klasser med självgående elever. Därför undervisar Frida Åhlund i Gävle nu också elever på individuellt alternativ.

av Björn Andersson
08 Feb 2018
08 Feb 2018
Foto: Stéfan Estassy

Frida Åhlund är lärare i engelska och svenska på Polhemsskolan. För snart tio år sedan jobbade hon delvis med individuella programmet. Efter barnafödande blev det bara teknikprogrammet. Inför läsåret 2016/2017 bad hon om en halvtid på Polhems Iminda, individuellt alternativ. Där har hon nu elever med olika autismspektrumtillstånd.
– Jag längtade tillbaka lite. På teknikprogrammet är det självgående och studiemotiverade elever. Det rullar på bra i undervisningen, men är lite svårt att komma nära eleverna när det är så stora klasser. Jag tappade sådant som jag tyckte var roligt, berättar Frida Åhlund.

Hur är det att undervisa på individuellt alternativ?
– Det är helt motsatt jämfört med teknikprogrammet. Det är små grupper och helt individuellt anpassat. Det kan vara ett mycket lägre tempo och jag får jobba väldigt mycket med relationer. Man måste verkligen lära känna alla och veta hur de reagerar för att kunna genomföra undervisning. Det är spännande.

Dina elever läser svenska och engelska på gymnasienivå. Varför läggs inte allt krut på de ämnen de inte klarade i högstadiet?
– Jag tror att det handlar om att man vill sporra dem att gå vidare. Många är väldigt intellektuella och smarta. Ska de då bara jobba i en mattebok för trean och ligger på en jättehög nivå språkligt, tror jag att det är svårt för många att hitta motivationen. Det är inte säkert att de kommer så mycket längre i matte heller. Då är det kanske viktigare att få utveckla de andra delarna.

Kan du lära ut samma innehåll som på teknikprogrammet?
– Ofta jobbar jag med samma material och vi kan uppnå samma nivåer. Några av de duktigaste elever jag någonsin har haft i engelska har gått på Iminda. Men man får lägga upp det lite annorlunda. Jag kan inte utgå från att de har koll på saker som händer i samhället eller inom populärkultur.

Hur är programmet som helhet upplagt?
– Väldigt individuellt. För vissa är det en väldig ansträngning bara att ta sig till skolan. Målet för många är i första hand att klara sig ute i samhället. Men flera kommer säkert att läsa in kurser på komvux eller folkhögskola och några slussas till nationella program.

Tar du med dig något tillbaka till din undervisning på teknik?
– Ja, absolut. Jag har många elever inom autismspektrum där och har lärt mig mycket om diagnoserna, olika sätt att anpassa och bemötande. När jag började var det också lätt att ta det personligt om en elev på ett helt läsår inte tittade mig i ögonen. Men personalen på Iminda har fått mig att förstå att elever fungerar olika och det kan man ju använda i andra situationer.

Hur ser du nu på ditt val att dela tiden mellan Iminda och teknik?
– Jag är jättenöjd. Om jag får önska, så är det så här jag vill ha min tjänst. Blandningen är fantastisk.

Alla artiklar i temat Introduktionsprogram (9)

ur Lärarförbundets Magasin