Ingår i temat
Spelet om skolan
Läs senare

Här pekar kurvorna uppåt

Spelet om skolanI dag firar personalen med tårta och bubbel. Sök­trycket har ökat rejält till nästa läsår. Satsningen på lärarna är grunden, menar skolans vd Niklas Pålsson.

av Björn Andersson
07 Apr 2017
07 Apr 2017
Lärare och vd. Niklas Pålssons skola lockar allt fler elever. Den mest effektiva marknadsföringen är när elever pratar gott om skolans lärare, menar han.
Foto: Viktor Gårdsäter

Drygt 20 minuters bussresa från Vallentuna ligger Tibble gymnasium, som är en friskola i Täby. Hit pendlar Axel Lindau och Jesper Forsell varje skoldag. De går i tvåan på ekonomiprogrammet och möter oss vid elevskåpen. Snart ska de in på lektion i engelska och se filmen Oliver Twist, som de sedan ska skriva om.

Båda trivs här på skolan men säger att de inte var så noggranna när det var dags att göra valet till gymnasiet.
– Det var väldigt mycket att välja mellan och det kändes nästan förvirrande. Jag började utbilda mig till rörmokare på VVS i Kista, lite för att min pappa sa att det var lätt att få jobb. Men efter en vecka började jag här i stället, säger Axel Lindau.
– Jag började på teknikprogrammet här i Tibble men bytte snart till ekonomiprogrammet, säger Jesper Forsell.

En del här i Täby tycker nog att Vallentuna är lite ’lower class’.

Att välja Vallentuna gymnasium i hemkommunen funderade de inte mycket över. De ville byta miljö. När Roslagsbanan återinvigs efter spårbyggen tar tåget till skolan bara tio minuter. Totalt är det 619 ungdomar från Vallentuna som går på gymnasieskolor i Täby. Det motsvarar nästan varannan gymnasieelev. De flesta finns på Tibble gymnasium.
– Vallentuna är lite ”lower class”, åtminstone är det nog en del här i Täby som tycker så, säger Axel Lindau.
– Tibble är lagom och bra, både när det gäller restid och hur stämningen är här. För mig spelar det ingen roll om en skola är fristående eller kommunal. För många spelar det säkert roll vilken status skolan har men inte för mig, berättar Jesper Forsell.

Den här dagen är lite speciell på Tibble gymnasium. I natt stängde gymnasieantagningen och siffrorna visar på 617 förstahandssökande till skolans program. Det är 139 fler jämfört med förra året.

I personalrummet är tre tårtor framdukade och drycken är på kylning. Framgången ska firas. Skolans vd Niklas Pålsson kommer från ett möte med koncernledningen och i eftermiddag ska han säga några ord till lärarna och andra personalgrupper.

Trivs i Täby. Jesper Forsell och Axel Lindau pendlar till Tibble gymnasium från Vallentuna. Skolan på hemmaplan var inget som lockade.
Foto: Viktor Gårdsäter

Han tycker att eleverna är vinnare i det fria skolvalet. De flesta som pendlar till Tibble gymnasium kommer från Vallentuna och Österåker. I höstas tog skolan in drygt 400 elever. Det betyder att alla 617 som vill komma hit till nästa läsår inte kommer att få plats.
– Det är möjligen en nackdel i systemet att skolor som gör ett bra jobb inte kan ta emot alla och tillgodose elevernas önskningar. Det tar ju tid för skolor att expandera, säger Niklas Pålsson.

Han tycker att skolor som tappar elever ska se det som en läroperiod och ett tillfälle att förändra.
– För fem sex år sedan hade vi inte så många sökande. Att vi nu är populära tror jag främst beror på vår satsning på lärarna. Vi har till exempel 21 förste­lärare fast statens tilldelning täcker tolv. Resten betalar vi. Om eleverna har bra erfarenhet av lärarna och skolan så sprids det goda ryktet. Det är den bästa och mest effektiva marknadsföringen.

Skolan har bara en yrkesförberedande utbildning, barn- och fritidsprogrammet. Men det hade så få sökande för fem år sedan att det inte kunde starta. Skolledningen valde då att göra om programmet med högskolebehörighet i grunden.
– Då gick vi från fem till 40 ansökningar. Det finns inga fasta lösningar utan man måste vara lyhörd för vad ungdomar och deras föräldrar vill ha.

Niklas Pålsson har en bakgrund i bankvärlden och har arbetat som aktiemäklare. Vid 35 års ålder skolade han om sig till lärare i historia och ekonomi. Hösten 2011 valde han att gå in som vd och huvud­ägare för Tibble gymnasium. I dag är det omkring 30 lärare som är aktieägare i bolaget som äger och driver Tibble gymnasium och Täby friskola.

Hur kommer det sig att du köpte de flesta aktierna?
– Jag har inte majoriteten men är den störste ägaren med liten marginal. Jag jobbade här och dåvarande ägaren ville att skolan skulle stanna hos personalen. Jag har en passande bakgrund för att arbeta med växande företag. Jag undervisar i vår grundskola och här i gymnasiet, svarar Niklas Pålsson.

Var det en bra affär att gå in som huvudägare för skolan, som då var värderad till 15 miljoner kronor?
– Än så länge har vi inte gjort så mycket plus. Men vi har lagt grunden till att skolan ska utvecklas positivt framöver. Jag tror på kombinationen av att kunna göra en viss vinst och föra över en del till verksamheten. Den kombinationen ska ge eleverna en bättre skola än konkurrenternas. Det hoppas vi kunna visa.

Niklas Pålsson är kritisk till det förslag om begränsningar av vinster i välfärden, som tagits fram av Ilmar Reepalu. Förslaget innebär ett vinsttak på sju procent på de pengar som friskolor och andra företag själva har satsat i verksamheten.
– Om en skola till exempel vill vända en negativ utveckling och satsa flera miljoner så kan det bli några år med förlust. Då vill man kunna ta tillbaka det sedan med vinst och en rimlig avkastning. Det kommer att försvåras med förslaget på vinsttak.

Alla artiklar i temat Spelet om skolan (9)

ur Lärarförbundets Magasin