Läs senare

Har koll på statusjakten

LitteraturKnivskarpa hierarkier och en krävande lärare. Cirkeln-författaren Sara Bergmark Elfgren har lämnat bruksorten till förmån för ett anrikt innerstadsgymnasium – naturligtvis med ett mörkt förflutet.

av Elisabeth Cervin
13 Dec 2017
13 Dec 2017
Foto: Henric Lindsten

Med sin kombination av vardagsrealism och häxkrafter gjorde Engelsforstrilogin (Cirkeln, Eld och Nyckeln) succé bland såväl tonåriga läsare som deras föräldrar. Nu har ena halvan av författarduon, Sara Bergmark Elfgren, kommit ut med en ny spänningsroman. Den heter Norra Latin och utspelar sig på ett fiktivt, anrikt läroverk i centrala Stockholm. Utbildningarna är prestigefyllda och eleverna högpresterande.

Skolan är en bra plats för en berättelse.

Mystik präglar även den nya boken.
– Norra Latin är lite mer realistisk än de andra böckerna, även om där finns något övernaturligt. Den handlar inte om att få magiska krafter, utan mer om hemsökelse och om att det förflutna tränger sig på, säger Sara Bergmark Elfgren när vi träffar henne på årets bokmässa i Göteborg.

Hon säger sig vara mer intresserad av gymnasieåldern än av gymnasieskolan. Men förvisso sker en stor del av identitetsskapandet just i skolan.
– Det finns en dramatisk setup i att tvingas ihop med en massa människor i en klass bara för att man är i samma ålder och har valt samma program. Skolan är en bra plats för en berättelse, helt enkelt, svarar Sara Bergmark Elfgren på frågan varför hon återigen valt att låta sin bok utspela sig i gymnasieskolans värld.
– Jag är också fascinerad av hur snabbt hierarkier uppstår. Jag vill försöka dechiffrera de outtalade regler som styr.

Norra Latin.

I berättelsens centrum står en klass på estetiska programmet, inriktning teater. Teaterläraren spelar en viktig roll.
– Han har mycket makt över gruppen – och han använder den. Han beskriver sig själv som en vägvisare, men han är verkligen mer än så.

Det råder delade meningar om läraren. Vissa menar att han bryter ner folk, andra att han har öga för talanger. Sara Bergmark Elfgren bedömer att båda sidor i viss mån har rätt, men att han ”nog inte är en särskilt bra lärare”. Till viss del beror det på att han inte reflekterar över hur gruppen fungerar. Om en elev presterar svagt, ökar han hellre pressen än försöker förstå vad som ligger bakom misslyckandet.
– Han ställs inför något som jag tror att många gymnasielärare gör. Eleverna går på gymnasiet och då ska man förvänta sig mer av dem. Men hur mycket press kan man utöva? Han är seriös och tar sitt arbete på stort allvar, men han jobbar på ett sätt som kanske passar bättre för äldre personer, och inte unga människor som är inne i ett gymnasiesocialt spel.

Sara Bergmark Elfgren var själv gymnasieelev i en statusfylld skola i huvudstaden och har gått flera teaterkurser. I arbetet med Norra Latin intervjuade hon estetelever och besökte lektioner. Hon utstrålar en förvissning om att boken skapar igenkänning.

Går romanen att använda i undervisningen även av den lärare som befinner sig långt från teaterscenen? Författaren skrattar till.
– Man vet ju hur mycket folk hatar de böcker de måste läsa i skolan. Nej, men jag hörde senast häromdagen om en lärare som framgångsrikt använt Cirkeln i sitt arbete med läsovana åttor. Häftigt! Jag tänker att Norra Latin framför allt kan leda till diskussioner om hierarkier, grupptillhörighet och hur lätt det kan vara att förlora sig själv.

ur Lärarförbundets Magasin