Läs senare

De var hellre i skolan än i frisörsalongen

16 Sep 2016

Foto: Roger BorgelidUnder en period har vi haft många avhopp på hantverksprogrammet, mycket på grund av att eleverna har tappat intresset för yrket – de har helt enkelt hellre varit i skolan än ute på apl. Samtidigt klagar våra handledare på att eleverna är så lata, de sitter bara med sina telefoner i personalrummet och verkar ointresserade.

Detta fick oss att börja fundera över vad vi kan göra för att vända trenden.

Efter diskussioner med branschen och elever insåg vi att vi måste förbereda både elever och handledare bättre, och på ett nytt sätt, inför apl-perioderna. Vi behövde också tydliggöra skolans förväntningar på handledare och elever.

Därför la jag ner extra mycket tid inför ettornas första apl i våras. Vi började med att eleverna fick berätta om sina förväntningar: vad de trodde att de skulle få göra och hur de ville att en handledare skulle vara. Vi vände också på det för att prata om vilka förväntningar de trodde att handledarna hade på dem. Det blev mycket givande diskussioner.

Sedan ringde jag runt till alla handledare. Vi pratade om eleven som skulle komma och hur vi på skolan önskade att de skulle ta emot eleven. Alla elever fick också en dag för ett kort besök på salongerna före apl-veckan för att ställa frågor som vilka arbetstider de skulle ha, om de behövde arbetskläder, om det fanns mikro så de kunde ta med sig mat och annat praktiskt som man ofta funderar över – men som handledare tyvärr ofta glömmer att informera om. Eleverna visade också vilka uppgifter vi på skolan ville att de skulle göra under sin vecka på salongen.

När det sedan var dags kände sig eleverna mycket tryggare att gå till sin arbetsplats på måndagsmorgonen. De visste redan lite av vad som skulle hända och de hade träffat dem som arbetade på salongen. Det gjorde att eleverna blev mer aktiva även om inte handledaren hade tid med dem direkt på morgonen. Uppgifterna från skolan gjorde också att de hade nåt att göra under veckan. Många handledare blev så engagerade att eleverna fick flera roliga uppgifter än jag hade gett dem.

Jag har aldrig upplevt att elever i ettan har fått så mycket gjort som denna gång. Det var väldigt roligt att åka runt och besöka eleverna och få se hur de lyste upp när de berättade om sina dagar – även några av de blygaste eleverna visade ett helt annat självförtroende än de gör på skolan. Många av eleverna har redan säkrat sin apl-plats till tvåan.

Detta visar hur viktig förberedelser är, både för elever och handledare. Ju tryggare man känner sig, desto lättare är det att ställa frågor, vara aktiv och våga testa och kanske göra något fel ibland. Det tog mycket tid, men det var värt det. Alla elever kom tillbaka till skolan med ett större intresse för yrket och med en längtan att få gå ut på apl igen – och förhoppningsvis med en vilja att avsluta sina studier och bli en duktig frisör.

Britt-Marie Carlsson

Gör: Undervisar i frisörkurserna på hantverksprogrammet samt är förstelärare inom IKT.

Arbetsplats: Nobelgymnasiet i Karlstad.

Pedagogisk förebild: Min matte- och NO-lärare på högstadiet som lärde oss att allt går att göra på många olika sätt och att oliktänkande är viktigt.

ur Lärarförbundets Magasin