Läs senare

De är knäppa i huvudet

Unga mår allt sämre psykiskt. I podcasten Sjuk i huvudet pratar en psykoterapeut och en skådespelare om vad det beror på. Varje månad laddas den ned av runt 20 000 personer.

01 Apr 2016
De är knäppa i huvudet
Soffsnack. Terapeuten Jessica Ekman pratar om ungdomars hälsa med skådespelaren Viktor Åkerblom. Foto: Linus Hellerstedt

Viktor Åkerblom och Jessica Ekman ligger med fötterna åt var sitt håll i den senares soffa. En mikrofon är kopplad till en bärbar dator.

– Jag har mått dåligt en stor del av min uppväxt utan att direkt ha haft något att rättfärdiga det med. Det hade hjälpt mig att ha någon att prata med då, säger Jessica Ekman och förklarar att många unga också tror sig vara ensamma om att må psykiskt dåligt.

Duon är huvudpersoner i podcasten Sjuk i huvudet, som de just nu spelar in avsnitt 38 av. När de själva var barn på 1980- och 1990-talen uppgav 9 procent av tjejerna och 4 procent av killarna mellan 16 och 24 år att de hade ångest och kände oro. Numera är det runt 30 respektive 14 procent, enligt Socialstyrelsens siffror.

Och det börjar ofta tidigt. Viktor Åkerblom minns hur han som sjuåring blev puttad i vattenpölen. Han tänkte att det kanske var lika bra att ligga kvar och ”låta bilarna köra över”. Han växte upp i Söderköping med en missbrukande mamma och hamnade till slut hos fosterföräldrar. Jessica Ekmans uppväxt var i stort sett motsatt: Kärnfamilj på Lidingö. Bra betyg och många kompisar, berättar hon och trycker på inspelningsknappen samtidigt som Viktor Åkerblom nynnar på musiken från tv-spelet Super Mario Bros. Det är en intensiv inspelningsperiod nu eftersom Viktor Åkerblom ska resa i väg på jobb i en månad. Avsnitt måste spelas in i förväg och läggas på hög.

Att vända trenden så att fler mår bättre är en diger uppgift. De båda är överens om att lärare bör bli bättre på att se och tyda varningssignaler för psykisk ohälsa. Båda hade behövt mer stöd i skolan.

– Det går inte bara att skylla på dåliga resurser, säger Viktor Åkerblom.

Jessica Ekman förklarar att hon själv var en mönsterelev, utåt sett.

– Och det såg lärarna. Samtidigt är det obegripligt hur de kunde missa sådant som att det sattes upp hångel- och knulllistor för alla att se i kafeterian.

Det går inte att lasta skolan för allt. Men eftersom många mår dåligt där borde nya grepp testas, menar hon. Lärare bör vara mer personliga men för den skull inte privata. I stället för att enbart fokusera strikt på lärandet kan lektionen börja med en berättelse om besöket hos veterinären i helgen med hunden. Sedan kanske någon elev vill berätta något.

– Visst, du förlorar ju fem minuter Gustav Vasa. Men vad vinner du i längden på att eleverna tillåts öppna upp sin nyfikenhet? säger Jessica Ekman.

I vår planerar duon att turnera runt på skolor och föreläsa om psykisk ohälsa. Genom att börja bjuda in intervjupersoner och svara på lyssnarnas frågor hoppas de också få fler att prata om sina känslor i podden.

ur Lärarförbundets Magasin