Ingår i temat
Digitalt
Läs senare

”Bloggen ger eleverna en tillhörighet”

DigitaltJohan Anderssons nyanlända elever får redovisa sina kunskaper i tal, film och bilder. Bloggen blir lite av en trygghet i en annars osäker tillvaro, menar han.

av Björn Andersson
27 Okt 2017
27 Okt 2017
Foto: Roger Borgelid

För snart två år sedan startade Forshaga­akademin sitt språkintroduktionsprogram. Johan Andersson är ansvarig för utbildningen och förste­lärare i ikt. Han har arbetat med bloggar i flera år och ville pröva det även för nyanlända elever. Tanken var att de skulle få göra uppgifter som syns, komma ut i andra klassrum, intervjua och få feedback från andra än lärare.
– Jag var samtidigt lite skeptisk från början och tänkte att några kanske inte vågar visa sig på film, att de har skyddad identitet och kanske inte har så mycket datorvana. Men det blev tvärtom. De flesta har varit otroligt intresserade av att publicera filmer och texter. Teknikvana har många via mobilen, säger Johan Andersson.

Några inslag i bloggen Framsteg i svenska är att eleverna presenterar sig själva i olika filmer, att de berättar om sin resa till Sverige och intervjuar varandra om den norska tv-serien Skam.
– Skam har resulterat i många starka texter om hur eleverna ser på sin kultur, alkohol och relationer. En del av killarna är inte vana att prata med tjejer men i intervjuer med andra elever i skolan får de träna även på detta. Vinsterna är många.

Arbetet med bloggen sker på lektionerna i svenska som andraspråk. Eleverna ska våga använda språket och uttrycka sig genom att kommentera varandras texter.
– De är duktiga på att ge feedback. Det ligger nog 1 200 kommentarer på sidan nu. De peppar varandra, om en vågar göra en intervju och lägga ut på bloggen så vågar fler.

Vad betyder den här bloggen för nyanlända ungdomar?
– Den betyder nog väldigt mycket för många. Man märker att en del lägger ut kommentarer vid två, tre på natten. Bloggen blir lite av en trygghet, något man tillhör. Skolan är för många nyanlända den enda fasta punkten och den är ändå inte så fast. Varje termin är det några elever som hämtas och slussas vidare.

Johan Andersson började arbeta med blogg på Forshagaakademin 2012. Då med sportfiskeutbildningen. Han har varit med om att vinna Webbstjärnan två gånger, fått lärarpriset ett år och i årets gala med Webbstjärnan fick Framsteg i svenska silvermedalj.

Vilket är framgångsreceptet?
– Svårt att säga men vi är nog orädda och vi gör inte så tekniskt avancerade saker. Jag tycker att det är roligt att arbeta med lärplattor, med muntlig framställning och film, som betyder mycket för många. Jag hade en elev från Somalia som filmade när han intervjuade en svensk tjej i klassrummet. Han ville ha med sig filmen hem och visa sin mamma för det var första gången han pratade med en svensk.

Vad har du för tips till de lärare som vill börja med blogg?
– Jag lärde mig genom Webbstjärnan och där fick man bra support i att till exempel bygga en sajt. Det är inte så svårt eftersom man kan använda färdiga mallar. Med eleverna är mitt tips att hitta uppgifter som tar kort tid att genomföra och verktyg som är enkla. Till exempel filma med mobilen, lägga ut på Youtube och kanske sprida på bloggen. Gör gärna sådant som blir klart på en lektion.

Vad ser du för hinder i skolan med att jobba digitalt?
– I gymnasiet finns det fortfarande en stark skrivarkultur och den hindrar den digitala utvecklingen lite grann. Det finns många andra sätt att uttrycka vad man kan, som i tal, film och bilder. Det är inte alltid som det skrivna ger ett säkrare bedömningsunderlag, det kan vara tvärtom. Alla filmer innebär ju också en skrivprocess med manus och annat.

Alla artiklar i temat Digitalt (8)

ur Lärarförbundets Magasin