Läs senare

6 frågor …

Årets lärare… till Elisabeth Ennerberg, lärare i historia och religion på Täby Enskilda gymnasium, som nyligen utsågs till årets lärare.

av Björn Andersson
27 Okt 2017
27 Okt 2017
Foto: Susanne Durlind

I elevernas motivering står bland annat att du stannar upp och ser till att alla hänger med. Hur gör du för att individualisera undervisningen?
– Jag jobbar för ett klimat i klassrummet där alla ska våga fråga om de inte förstår något. I vår skola avslutar vi ofta lektionerna med reflektion, hur det gick och vad eleverna behöver öva mer på. Ofta är det ett antal elever som tycker att något är svårt, så då brukar jag gå igenom det avsnittet en gång till.

Vilken är den viktigaste frågan för gymnasielärare i dagsläget?
– Det är en svår fråga och svaret blir nog olika beroende på vilken skola man är på. Hos oss har vi bra förutsättningar. Men visst skulle man vilja hinna med mer, till exempel läsa mer forskning eller historiska artiklar som man kan använda i undervisningen.

Du har ett års erfarenhet som lärare så du måste ha kommit in snabbt i yrket?
– Nja, jag är otroligt glad att mina elever nominerat mig för priset men jag känner mig fortfarande som en nybörjare på jobbet. Jag har kollegor som är otroligt kompetenta och delar med sig av det de gör. Har jag formulerat en uppgift och är osäker på om den fungerar så finns det alltid ett antal kollegor som läser igenom och ger feedback.

Vad fick du för pris utöver utmärkelsen?
– Jag fick presentkort för fortbildning och litteratur och 50 000 kronor. Pengarna åker nog in på sparkontot, det kanske inte låter så spännande.

Varför ville du bli gymnasielärare?
– Jag har alltid varit intresserad av historia och religion. Jag tycker också om att prata mycket. Så jag har lyckan att ha ett jobb där jag dels får hålla på med mina ämnen och dels har nöjet att träffa ungdomar och lärare varje dag.

ur Lärarförbundets Magasin